ČR už nechce zvyšovat počet zahraničních návštěvníků, důležité je udělat současný turismus udržitelný

Ředitel CzechTourismu oznámil, že se agentura v budoucnu nebude zaměřovat na to, aby přilákala co nejvíce zahraničních návštěvníků. Místo toho chce více zpropagovat regiony a méně navštěvované části Prahy. Tím by mohla ulevit přetíženému centru města, které se turistům zcela přizpůsobilo.
ČR už nechce zvyšovat počet zahraničních návštěvníků, důležité je udělat současný turismus udržitelný
ČR už nechce zvyšovat počet zahraničních návštěvníků, důležité je udělat současný turismus udržitelný

reklama

V Česku se pohybuje rok co rok stále více turistů. V roce 2016 to bylo 18,4 milionu lidí, v roce 2017 20 milionů, následující rok 21,2 milionu a loni podle předběžných odhadů 22 milionů. Toto číslo už by se ideálně nemělo příliš zvyšovat.

Podíl zahraničních a tuzemských turistů je vyrovnaný a dělí celkový počet zhruba na půl. Přesto, že se čísla zvyšují, je pozorovatelný mírný pokles, a to především v počtu návštěvníků přijíždějících ze zahraničí. Zatímco meziroční nárůst cizinců v letech 2016/2017 byl bezmála 9 %, následující roční období to bylo jenom 4,5 %.

Přes 60 % z nich míří do Prahy, která je tak s velkým náskokem nejnavštěvovanější lokalitou. Následuje Karlovarský kraj, do kterého ročně přijede desetina počtu návštěvníků hlavního města, Jihomoravský a Jihočeský kraj. Nejméně populární je Pardubicko a Vysočina.

Agentura CzechTourism, jejíž úkolem je propagovat Českou republiku jako vhodnou turistickou destinaci, chce rozvinutý cestovní ruch v ČR začít především korigovat. Dnes to řekl ředitel agentury Jan Herget.

Němci, Slováci, Poláci

Zmíněné národnosti navštěvují podle dat agentury CzechTourism Českou republiku nejčastěji. Na prvním místě v počtu turistů za rok se drží dlouhodobě Němci, kteří zde také zpravidla stráví nejvíce dní. Následují Slováci a Poláci. 

Česko je atraktivní také pro Američany, Rusy nebo Brity. Do tuzemska začal postupně přijíždět větší počet Číňanů. Nejvíce návštěvníků přijíždí v třetí čtvrtině roku, což jsou měsíce červenec, srpen a září.

Dá se říct, že zde zahraniční turismus už svého vrcholu – alespoň v číslech – dosáhl. Podle dat z roku 2018 totiž křivka růstu zpomaluje. Kromě počtu turistů z ciziny klesá i nárůst počtu strávených nocí v hromadných ubytovacích zařízeních. Do ČR sice stále přijíždí více návštěvníků, kteří tu tráví více nocí, meziroční navýšení už ale není zdaleka tak vysoké.

Česko není jenom Praha 1

Ačkoli cizinci volí Prahu stále méně, hlavní město je pro cizince pořád nejpopulárnější lokalitou, především jeho historické jádro. Na Staroměstském náměstí bude dnes člověk hledat česky mluvící lidi stěží a místní se z městské části během let stahují pryč.

Kromě parkování sužují obyvatele Prahy 1 nejvíce právě turisté, zdražující bydlení, nepořádek a hluk. Vychází to z loňského šetření City Monitor. Je to přitom nárůst cen nájmů a hluk, který kolikrát přímo souvisí s turismem v centru města.

Služby krátkodobých pronájmů totiž doslova ovládly místní bytový trh. Podle webu AirDNA je v Praze k nabídce přes 11 tisíc aktivních krátkodobých pronájmů. To je mnohem více, než kolik je na internetu vyvěšených inzerátů k tamějším dlouhodobým pronájmům.

Jelikož je Česká republika proslulá levným alkoholem, není překvapující, že turisté přijíždějí také za alko-zábavou. Loni na podzim spustil Prague Tourism kampaň, kterou zahraniční turisty informoval o pravidlech, které musí v rámci svých večírků ve městě dodržovat. Týkalo se to například nočního klidu nebo pití na veřejnosti.

Plánované rovnoměrnější rozprostření turistů po republice by mohlo Praze ulevit. CzechTourism chce v regionech vytvořit 14 center turistického ruchu, které by pak propagoval v zahraničí.

Centra by mohla vzniknout třeba v krajských městech, která mají dostatečnou infrastrukturu a ubytovací kapacitu, odkud by mohli turisté cestovat do dalších měst.Turistický ruch může podle ředitele CzechTourismu pomoci regionální ekonomice. 

Agentura by chtěla návštěvníky dostat také z turistických lokalit v centru Prahy a nalákat je i do jiných částí města. Jedním z cílů je mimo jiné i zřízení turistického ombudsmana, který by návštěvníkům pomáhal v nepříjemných situací, pokud by je ošidil taxikář nebo směnárník.

 

Štěpán Sochor

reklama

reklama