Děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou mají problémy ve škole. Může pomoci změna stravování? Ptali jsme se nutriční terapeutky

Děti s ADHD, neboli poruchou pozornosti s hyperaktivitou, mohou mít při školních povinnostech tři základní problémy: neudrží pozornost, svou nadměrnou aktivitou ruší ostatní spolužáky a aktivněji reagují na různé podněty okolí. Podle některých studií může mít vliv na chování dětí se syndromem ADHD také způsob stravování. Ptali jsme se nutriční terapeutky.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
freepik.com

reklama

V České republice zatím nebyla provedena rozsáhlá epidemiologická studie, která by výskyt ADHD u dětí mapovala. Můžeme tak vycházet pouze z dat Anglie a Walesu, kde se syndrom vyskytuje u pěti procent dětí ve školním věku, což je zhruba 367 tisíc dětí.

Co způsobuje u dětí ADHD a existují důkazy o tom, že by na chování dětí s diagnostikovaným syndromem měla vliv kvalita výživy? Ptali jsme se nutriční terapeutky Sandry Figalové.

Co způsobuje ADHD a hyperaktivitu?

Lékaři si nejsou zcela jisti, co se u ADHD odehrává špatně. Obecně se však má za to, že problémy s chováním jsou spojeny se způsobem, jakým funguje přední část mozku. Studie naznačují, že tato část mozku pracuje u dětí s ADHD pomaleji než u jiných dětí. U dětí s ADHD je sledována nerovnováha neurotransmiterů (neurotransmiter je přirozená chemická látka, která v nervové soustavě slouží k přenášení vzruchů – pozn. redakce) v přední části mozku. Někteří lékaři věří, že příčinou je nedostatek neurotransmiteru nazývaného dopamin.

Je to důvod, proč některé léky na léčbu ADHD mají za cíl zvýšit množství dopaminu a noradrenalinu v mozku?

Ano, je to ten důvod. Bohužel neexistují žádné testy, které by ukázaly, zda přední část mozku dítěte pracuje normálně. Takže lékaři se musí spoléhat na to, co říkají děti, rodiče a učitelé, aby podle toho diagnostikovat ADHD.

Rodina

Strava dětí ovlivňuje jejich vývoj. Rodič by měl mít pod kontrolou, co dítě jí mimo domov

Jakou funkci mají neurotransmitery a proč jejich nerovnováha u dětí způsobuje odlišné chování?

Děti s ADHD mohou kromě dopaminu postrádat také neurotransmiter noradrenalin. Bez dostatečného dopaminu nebo noradrenalinu se přední část mozku nemůže vypořádat s informacemi a reagovat na ně tak, jak by měla.

Vnímají tedy tyto osoby stejnou situaci odlišně?

Ano, dá se to tak říct. Dopamin hraje zásadní roli ve vzniku motivace a emocí. Stojí za vznikem příjemných pocitů.

Existuje nějaká spojitost mezi stravou dětí a jejich chováním?

Některé studie ukazují, že hyperaktivní děti jí více cukru než ostatní děti. Nejde však o kauzalitu (vztah mezi příčinou a následkem - pozn. redakce). Jeden z výzkumů potvrdil, že snížení cukru v jejich jídelníčku vede ke snížení - řekněme disciplinárních - prohřešků. Později to ovšem vyvrátil s tím, že problémem není jen samotný cukr, ale formy, ve kterých se vyskytuje, to znamená absence kvalitně vyvážené stravy obecně. Je tu ještě jeden poznatek – a to abnormální metabolismus glukózy. Studie zhruba 300 hyperaktivních dětí zjistila, že více než tři čtvrtiny z nich vykazují abnormální toleranci glukózy, což v praxi znamená, že jejich těla jsou méně schopna zvládnout příjem cukru a udržet vyváženou hladinu cukru v krvi.

Mnoho dětí s ADHD má také viditelné projevy nedostatku esenciálních tuků, jako například žízeň, suchou pokožku, ekzémy či astma. Přestože je nepravděpodobné, že je ADHD čistě deficitní diagnózou, většina dětí s tímto syndromem má nedostatek klíčových živin, na které ve výsledku velmi dobře reaguje.

Co byste doporučila rodičům dětí s diagnostikovaným ADHD?

To samé, co všem ostatním rodičům. Vliv výživy na vývoj dítěte je velmi důležitý. Neměli bychom děti odmala učit na sladkosti jen proto, že jsme tak byli učeni my. Za dvě minuty se dá připravit doma chutná svačina bez přidaného cukru. Určitě bychom se měli vyhnout rafinovanému cukru ve slazených nápojích, sladkostech, zaměřit se na příjem zdravých tuků z ořechů, semen, avokáda, ryb a využívat v kuchyni více olejů a rozlišit u nich vhodnost pro studenou a teplou kuchyni. Učit děti dostatečnému příjmu ovoce a zeleniny zajistí dostatečný příjem vitamínů, ale také vlákniny. Minimálně tak podpoříme jejich celkové zdraví. U dětí s ADHD to může navíc pomoci i v projevech chování.

Mgr. Sandra Figalová - Nutriční terapeutka, absolventka 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy
Autor: prima Mgr. Sandra Figalová - Nutriční terapeutka, absolventka 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy

reklama

reklama