Důležité informace pro majitele aut s klimatizací. Jakou péči jí věnovat, abyste neohrozili vaše zdraví?

S příchodem jara je vhodný čas klimatizaci v autě vyčistit od plísní a bakterií...

Klimatizace je už běžným požadavkem na vybavení osobního auta, a to včetně ojetého. Bez ní si celá řada řidičů neumí jízdu ani představit. Není divu, horko za volantem je podle organizace BESIP velmi nebezpečným faktorem – řidič může být po velmi krátké době malátný a přemáhat se, aby neusnul. Pokud klimatizaci máte i vy, měli byste ale počítat s tím, že se nejedná o téměř bezúdržbové zařízení. Nestačí klimatizaci jen doplňovat. Měli byste na ni v podstatě myslet celý rok, ne jen v okamžiku, kdy ji zapnete během jízdy v parném létě.

Vhodné je totiž zapnout klimatizaci občas i v zimě, alespoň jednou za měsíc. Systém se rozběhne a promaže těsnící prvky. Automatická klimatizace se většinou rozběhne při nastavení vzduchu čelního okna. Vzduch z klimatizace je sušší a pomáhá navíc k rychlejšímu odstranění zamlžení skla.

Nicméně na jaře je ideální v rámci údržby tohoto zařízení podniknout ty nejdůležitější kroky – vyčistit ji a vydezinfikovat. Na co všechno je tedy třeba myslet kvůli zdraví cestujících, pokud máte a používáte klimatizaci v autě?

1. Jarní čištění klimatizace

Klimatizace v autě má dva výměníky. Vnější, který se nachází v přední části vozidla, a vnitřní. Ten je umístěn většinou ve středové konzoli auta. „Zatímco vnější výměník je při provozu klimatizace horký, vnitřní je chladný a tudíž na něm kondenzuje voda. A právě vlhko je tou základní podmínkou pro růst plísní. Čili, ač to nenajdeme v žádném servisním plánu, je potřeba ho jednou za čas nějakým způsobem vyčistit,“ vysvětlil už dříve pro TV Prima motoristický novinář Martin Vaculík. Vhodná doba na kontrolu a kompletní očistu přitom nastává právě před letní sezónou, než se začne klimatizace opět ve velkém využívat.

Kromě plísní jsou velkým problémem neudržované klimatizace také usazený prach a bakterie. To vše může cestujícím způsobovat například dýchací potíže, únavu či bolest hlavy. Špatně čištěné klimatizace mohou být podle lékařů například také zhoršení alergií. Nejvíc se přitom zanese přes zimu, kdy se většinou nepoužívá (ale měla by, jak již bylo uvedeno). To, že je zařízení znečištěné, značí například zápach při jejím používání. Není ale vhodné, aby tento okamžik vůbec nastal.

Důležitou roli u správně fungující klimatizace hraje také kabinový filtr, který je vhodné měnit jednou za dva roky spolu s chladicí směsí (nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů). „Aby té plísně na vnitřním výměníku nerostlo tolik, k tomu je důležité, aby se na něj nedostávaly nečistoty, třeba pyl, semena trav a tak dále, které může auto nasát ventilací. A právě proto je tam také kabinový mikrofiltr,“ doplnil Vaculík. Kabinový filtr podle něj zachycuje právě všechny nečistoty – jeho výměnou tak zajistíte, že nečistoty nedýcháte.

Nejjistější a nejbezpečnější je nechat klimatizaci vyčistit v autoservisu. Ceny za kompletní proceduru se pohybují od 300 do 1000 korun. Existují ale i možnosti, jak to vyřešit svépomocí. Můžete pořídit například sprej, který se aplikuje v celém prostoru vozu. Koupíte za 100 – 300 korun dle výrobce. Po nastartování auta a zapnutí klimatizace lahvičku se sprejem postavíte v autě na zem, sprej „vypustíte“ a necháte podle návodu působit. Většinou se jedná asi o 15 minut času. Poté auto důkladně vyvětráte.

Další možností pro technicky zdatného majitele auta je pořízení spreje s hadičkou. Seženete ho také v autopotřebách nebo na čerpacích stanicích. Většinou se vejdete do ceny 300 korun. Tady na celou proceduru potřebujete asi dvě až tři hodiny. Je třeba nejprve vyjmout kabinový filtr a vyčistit prostor kolem něj. Poté nasuňte dlouhou hadičku do všech vývodů klimatizace a vystříkejte speciálním dezinfekčním sprejem. Vystříkejte celý obsah a nechte podle návodu působit (cca 15 minut až jednu hodinu). Poté nastartujte auto a pusťte klimatizaci i topení na maximum na dalších 10 minut. Pak otevřete všechny dveře a větrejte auto cca hodinu. Nakonec dejte nový filtr.

2. Bezpečný provoz během léta

Ačkoliv proud chladivého vzduchu přináší úlevu, při samotném používání autoklimatizace v horkých dnech platí také určitá pravidla, která jsou určitou prevencí zdravotních potíží. Jde především o eliminaci velkých teplotních rozdílů.

Podle lékařů by rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou neměl být vyšší než pět stupňů Celsia. Jinak je možné, že dojde k prudkému zásahu do termoregulace, a to lidskému organizmu může dělat problémy. Je známo, že se často při nesprávném používání klimatizace dostaví bolest v krku, chrapot, ztráta hlasu, otok sliznic, rýma či kašel. Odnést to ale mohou také oči. „V klimatizovaných prostorech očí pálí, pacienti často popisují pocit písku v očích a paradoxně dochází i ke zvýšenému slzení očí. U očí s alergickými záněty spojivek může dojít v klimatizovaných prostorech ke zhoršení alergických projevů, které se projevují zejména svěděním očí,“ popisuje oční lékařka Jana Mikšovská na webu Prima ŽENY.

Klimatizaci také nenechávejte běžet až do cíle. Vypněte ji zhruba o deset minut dříve. Tím se lépe vysuší výparník a minimalizuje se tak tvorba bakterií a zápachu. Tělo také díky tomu nezažije takový teplotní šok při vystoupení z auta.

A jak správně a bezpečně spustit klimatizaci? Pokud je auto rozpálené, je nutné podle odborníků BESIPu nejdřív horký vzduch co nejrychleji odvětrat. Nastartujte, nastavte klimatizaci na nejnižší možnou teplotu a ventilátor spusťte na maximum. Otevřete okna. Zhruba po třech minutách okna zavřete a zapněte funkci „vnitřní oběh“. Vzduch se tak rychleji ochladí. Vnitřní oběh vypněte asi po pěti minutách. V této fázi se mohou na chvilku lehce zarosit okna nebo snížit kvalita vzduchu.

„Teplotu ve vozidle seřídíme tak, aby byla maximálně čtyři až pět stupňů Celsia pod venkovní teplotou. U zařízení bez ukazatele vnitřní teploty se pak doporučuje umístit v interiéru malý teploměr. Chladný vzduch by neměl foukat přímo na tělo. Přímému proudění chladného vzduchu nesmějí být vystaveni ani cestující na zadních sedadlech. Doporučuje se vzduch směrovat nahoru a na přední boční okna. Platí zde základní pravidlo – chladná hlava, ne nohy,“ radí BESIP na svém webu. Organizace ještě upozorňuje na to, že pokud je klimatizace v provozu, musí být vždy otevřen alespoň jeden výdech do vozidla. Nejlepšího výsledku chlazení se pak dosáhne pouštěním chladného vzduchu odmlžovacími tryskami na přední sklo.

Ivana Kropáčková

Tagy:
auto zdraví