Evropská unie chce získat daně od internetových obrů – například Facebooku a Googlu

Nařízení z bruselské dílny má řešit problematiku nedokonalého zdanění internetových firem. Zastaralá legislativa z doby ještě před vznikem internetu neumožňuje členským státům získávat daně z internetových projektů, které získávají tržby na území států Evropské unie. To se teď má změnit.

Digitální přítomnost je právní pojem, který vznikl pro situace, kdy společnost provozuje aktivity na území státu, přestože v něm fyzicky nemá zázemí. O výši zdanění se bude teprve rozhodovat. Z prvních zpráv lze odhadovat, že nová daň bude v rozmezí dvou až šesti procent. Uvedl to francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire.

Podobné pokusy se na půdě EU již dříve objevovaly, nicméně vždy ztroskotaly na odlišném názoru Irska. Proti jednomyslnému prosazení návrhu Iry podporovalo ještě Lucembursko. Daňovou vstřícnost v Irsku využíval Facebook, Google i Apple. Společnost Amazon sídlí naopak v Lucembursku. Daň uvalená na obrat firmy by však zajistila, že členské státy své dostanou.

Zpráva europoslance Paula Tanga uvádí, že země EU přišly v letech 2013 až 2015 téměř o 140 miliard korun z daňových příjmů Facebooku a Googlu. Mimo Evropskou unii je pro nadnárodní internetové společnosti mnohem náročnější minimalizovat daňovou zátěž. Pro srovnání: některé země mimo EU zdaňují Google až devíti procenty z příjmů, zatímco země EU inkasují 0,82 procenta a méně. U Facebooku je rozdíl ještě více značný. Mimo unii společnost zaplatí až 34 procent, zatímco uvnitř Evropské unie se rozpětí pohybuje od 0,03 až 0,1 procenta uvádí dále dokument.

Daňová reforma navržena Francií má podporu především od Německa, Itálie a Španělska. Unikátní je v tom, že zdaněn má být příjem společnosti nikoliv zisk. Ten totiž digitální firmy dokázaly v minulosti různými kličkami a optimalizacemi obejít a platit daně v minimální výši.