I přes věkovou stopku jsou děti pod 13 let na sociálních sítích. Navíc si píší s lidmi, které neznají

Průzkum české technologické společnosti Avast a youtubera Jirky Krále ukázal, že děti ve věku od devíti do dvanácti let jsou aktivní průměrně na třech sociálních sítích. Přitom povolená věková hranice, kdy si účet mohou založit, je v současné době stanovena až na třináct let. Navíc téměř polovina z nich si v tomto věku píše s lidmi, které nikdy neviděla. A právě tomuto tématu se budeme věnovat i s Jirkou Králem v online pořadu Názory bez cenzury, který startuje ve čtvrtek v 17 hodin.
ilustrační foto
ilustrační foto
pixabay.com/geralt

reklama

Vůbec nejpopulárnějšími platformami jsou mezi dětmi ve věku od 9 do 12 let YouTube (93 %), Instagram (78 %) a Facebook (60 %). Přitom povolená věková hranice pro sociální sítě je až 13 let. „Když se ptáme dětí ve školách, kterým ještě nebylo 13 let, více než polovina z nich nám přizná, že mají účet aspoň na jedné sociální síti, i když je to proti pravidlům,“ popsal youtuber Jirka Král.

Průzkum z února 2018 navíc ukázal, že věková hranice pro používání sociálních sítí má své opodstatnění. Děti mezi 9-12 lety jsou na internetu snadným terčem, což dokládá i fakt, že 56 % z nich chodí na nechráněné Wi-Fi sítě, 42 % komunikuje s lidmi, které nikdy neviděly, 40 % používá cheaty ve hrách a 15 % prozradilo svá hesla ke svým online účtům kamarádům.

Odborníci brojí proti Facebooku. Požadují zrušení dětského chatu

Odborníci brojí proti Facebooku. Požadují zrušení dětského chatu

Youtuber ukáže dětem, jak se na internetu chovat bezpečně

Své o tom ví i sám youtuber. Potkává totiž děti, které jsou přesvědčeni, že si s ním psaly nebo dokonce domlouvaly schůzku. „Ve skutečnosti to byl bohužel falešný profil, kterému na sebe prozradili spoustu soukromých informací nebo si dokonce domluvili osobní schůzku. To je jeden z důvodů, proč jsem začal uvažovat o projektu, který by dětem pomohl rozlišovat, co je na síti dobré a špatné,“ upřesnil Král.

Právě pro tento účel vytvořil společně s technologickou českou společností Avast projekt Buď safe online v rámci kterého chtějí v následujících měsících dětem na základních školách ukázat, jak se chovat na internetu bezpečně. „Sám mám vlastní zkušenost s ukradeným profilem, a proto jsem rád, že jsem se spojil právě s experty z Avastu, kteří měli stejný cíl - vzdělávat děti o bezpečnosti na internetu, předávat jim své zkušenosti a předcházet rizikovým situacím v online prostředí,” vysvětlil Jirka svoji motivaci zapojit se do projektu.

Mediální výchova: Hloupost nebo základ mediální gramotnosti mladých lidí?

Mediální výchova: Hloupost nebo základ mediální gramotnosti mladých lidí?

Na webu naleznou informace i rodiče a učitelé

Děti se od něj a odborníku Avastu dozví například to, jaké jsou druhy internetových hrozeb, jak poznají falešnou aplikaci, jak si správně zabezpečit svá data a profily na sociálních sítích nebo jak si vytvořit silné heslo. Na podporu projektu vznikl i web, obsahující řadu edukativních videí a dalších materiálů, vztahujících se k jednotlivým bezpečnostním tématům. Kromě dětí naleznou na webu své kategorie i rodiče a učitelé.

„Každý den zastavíme 230 milionů útoků virů a škodlivých souborů, ale to samo o sobě nestačí. Lidé se musí aktivně chránit sami. My dospělí často děláme chyby, ale děti jsou mnohem zranitelnější,” uzavřel technický ředitel Avastu Ondřej Vlček s tím, že děti mají mnoho profilů na sociálních a herních sítích, vystavují svoje soukromí, fotky a privátní informace i hesla celému světu a neuvědomují si, jak snadno jim je může někdo ukrást nebo je jinak zneužít.

reklama

reklama