Jak vznikají chutě na sladké a můžeme se jim bránit?

Přepadávají vás během dne nezvladatelné chutě na sladké? Většinou je na vině kombinace více faktorů. Příčinu můžeme hledat v nekvalitním jídelníčku, nadmíře stresu nebo i v naší práci. Chutě na sladké (časté a neovladatelné) nejsou přirozené. Aby nám nepoškozovaly zdraví, je nutné pátrat po jejich příčině.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Složení aktuálního jídelníčku

Výkyvy chutí nejčastěji způsobuje nevyváženost současného stravování. Velmi zjednodušeně řečeno se může stát, že pokud v naší stravě není dostatek živin a energie, vystavujeme svůj organismus podvýživě. Náš mozek prahnoucí po energii je z toho důvodu nucen vyhledávat jednoduché a rychlé zdroje energie (cukr).

Obecně platí, že nesprávný jídelníček obsahuje málo živin, nedostatečný nebo naopak nadbytečný příjem energie, případně platí kombinace obojího. Jak to zlepšit? Chyby dělají někteří z nás už při nákupech. V supermarketu jsou pro naše chutě dva největší strašáky hlad a absence seznamu s potravinami, které máme nakoupit. Naplánovaný nákup pomáhá k tomu, že v obchodě nestrávíme tolik času a vybereme pouze to, co opravdu potřebujeme. Akutní hlad nás může dohnat k myšlence si koupit něco na cestu, přestože nakupujeme jídlo k večeři. Za těchto okolností se můžeme přistihnout, že v obchodě vybíráme potraviny, které bychom za normálních okolností vůbec nekoupili. Může se jednat o fast food, sladkosti nebo polotovary.

Čokoláda není nezdravá

Čokoláda je zdravá. Pokud ji umíme vybrat

Jednoduché tipy na zahnání chutí na sladké

  1. Pohyb: Než zakousnout tabulku čokolády nebo vydlabat kyblík zmrzliny, je lepší se zvednout od činnosti, kterou děláme a jít se projít, zaběhat si nebo si zahrát oblíbený sport. Tím zaženeme chutě a pohyb nám vyplavením endorfinů pomůže stres zmírnit.
  2. Zdravá alternativa slakých jídel: Pokud nemáte možnost pohybu, zkuste zvolit sladkou, ale zdravou alternativu. Můžou to být ořechy v medu, jogurt s ovocem (med, kokos, skořice apod.), domácí ovocný koláč bez cukru a podobně.
  3. Nenakupovat hladoví a mít připravený seznam nákupu

Stres a celková psychika

Další příčinou pocitu chutě na sladké může být krátkodobý, ale i dlouhodobý stres. Pokud vás čekají krátkodobá stresová vypětí jako blížící se zkoušky, termín důležitého projektu či podobně, může to ovlivnit způsob, jakým se stravujeme.

Cukr (glukóza) je spouštěčem pocitu uspokojení v mozku, a proto nám například čokoláda tolik chutná ve chvíli, kdy nám není psychicky nejlépe. Pokud tento stres je spojený s událostí, která se neopakuje, nemusí nás to nejspíš trápit. Přesto je dobré znát tyto tipy, které chuť zmírní nebo zaženou:

Co si vyberete?

Mozek lze vytrénovat, aby měl rád zdravé jídlo. Se zeleninou v jídelníčku se může zlepšit i vaše psychika

Dlouhodobý stres je horší a našemu tělu mnohem více škodí. Zde je ještě více důležité přijít na to, co je jeho samotným zdrojem. Obecně lze doporučit pouze zamyšlení nad tím, že nic v našem životě by nemělo být důležitější, než naše zdraví. Krátkodobý stres je většinou spojený s něčím vyjímečným, co nemůžeme ovlivnit. Pokud ale stresor ovlivňuje náš život dlouho, je pouze na nás, jak se s ním vypořádáme. Jak s ním zatočit?

  1. Eliminace stresorů: Ano, i například vlastní práci máme pod kontrolou pouze my. V krátkém horizontu máme malou šanci jí ovlivnit nebo změnit. V dlouhodobém horizontu ale můžeme, když si připustíme, že nám nestojí za to, abychom si ničili zdraví.
  2. Pravidelný pohyb: Jakýkoli pohyb je zdrojem radosti. Pohyb uvolňuje do těla endorfiny, takzvané hormony štěstí. Nejde jen o překonávání rekordů. Naopak přirozený pohyb jako jsou procházky do přírody, se psem, běh v nízké intenzitě, domácí cvičení a podobné aktivity mohou ulevit od stresu a pomoci nám vyčistit si hlavu od běžných starostí.
  3. Dostatek spánku a relaxace: Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je základ. Dopřejte si jednou za čas masáž, víkend v přírodě. Jinak řečeno: Naučte se vypnout! Po malých krůčcích. Nikdy není dobré si dávat předsevzetí a snažit se přeorganizovat celý život přes noc. Začněte tím, že se objednáte na masáž. Jindy si naplánujte volný večer na procházku a kino. Postupně zjistíte, že vám v životě nic neuteče a naopak si ho více užijete.
Reklama
Reklama