Jakou máte zkušenost vy? Regiojet prý odmítá přepravovat handikepované

Handikepovaní lidé, kteří používají elektrický invalidní vozík, mají velké problémy při cestování vlakem. Jeden soukromý dopravce je ve svých vlacích nechce přepravovat. Na problém upozornil jednáš divák, se kterým natáčel reportér Bohumil Roub.
24. 9. 2017 ZPRÁVY: REGIOJET NEMYSLÍ NA LIDI NA VOZÍKU
24. 9. 2017 ZPRÁVY: REGIOJET NEMYSLÍ NA LIDI NA VOZÍKU

„Na tyhle vlaky se můžu jen dívat.“ říká jednadvacetiletý student dopravní fakulty Ondřej Mach. Ten se s vlaky společnosti Regiojet nesveze, i když její tiskový mluvčí Aleš Ondrůj tvrdí něco jiného. „Umožňujeme přepravu cestujících na vozíčku, jejichž šířka nepřesahuje 60 
cm a celková hmotnost včetně klienta 300 Kg."
 

My jsme se ale přesvědčili o opaku. Ondřejův vozík váží jen 200 kilogramů a on sám sotva padesát kilo. „U nás musíte mít rezervovanou plošinu do třech dnů a převážíme jenom normální vozíky, ne elektrické. S tímhle vozíkem vás nevezmeme.“ říká pokladní na nádraží. 

„Mně to osobně v jedenadvacátém století přijde jako diskriminace. Jako kdybysme se vrátili o pár desítek let zpět.“ říká v reakci na odmítnutí Ondřej. „Víte, problém je v tom, že naši dopravci, ti soukromí, tahají vozy z Rakouska, z Německa, který se nepoužívají. Tady je znova natřou, vymění sedadla a provozují je dál.“ prozradil nám Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky.

Jako jediné doporučení, jak tedy situaci řešit, jsme dostali radu počkat na vlaky Českých drah, které plošinu mají. Situací jsme ale nebyli zaskočeni jediní. „Jako ministra pro rovné příležitosti mě děsí a vadí mi, že firma, která pobírá od státu cirka šedesát milionů korun na dotacích, není schopná zajistit přepravu lidem, kteří se pohybují na vozíčku.“ říká Jan Chvojka /ČSSD/ ministr pro lidská práva a rovné příležitosti.
 

Tiskový mluvčí Regiojetu ale toto tvrzení odmítá: „RegioJet nepobírá na provoz svých spojů žádné dotace. Veškeré vlaky na území České republiky provozujeme zcela na vlastní komerční riziko. Státní rozpočet nijak nefinancuje provoz našich vlakových spojů."
 

Ministerstvo dopravy nám ale potvrdilo, že loni společnost na dotacích získalo necelých 58 miliónů...

reklama