Jíte hojně rychlé občerstvení, příliš cukroví nebo smažených jídel? Významně si zvyšujete riziko rozvinutí Alzheimera nebo demence

Lidem s vyšší hladinou takzvaných transmastných kyselin (určitý druh tuku) v krvi hrozí až o 50 až 75 procent vyšší riziko vzniku Alzheimerovy choroby nebo demence, zjistila nová studie, o níž informoval server CNN.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Pixabay

reklama

„Tato studie ukazuje, že kromě známých kardiovaskulárních důsledků existují i negativní ‚mozkově/kognitivní‘ důsledky, které jsou spojeny se stravou, která má vysoký obsah transmastných tuků,“ uvedl neurolog a člen Americké neurologické akademie Dr. Neelum T. Aggarwal, který se na výzkumu podílel.

Deset let sledovali vědci 1600 lidí

Vědci sledovali 1600 japonských mužů a žen, kteří na začátku netrpěli demencí, přes deset let. Na začátku studie byly provedeny jejich krevní testy pro zjištění úrovně transmastných kyselin a byla analyzována jejich strava.

Výzkumníci dále vzali v úvahu další faktory, které mohou riziko demence ovlivňovat, jako je vysoký krevní tlak, diabetes nebo kouření. Na základě toho všeho vědci zjistili, že lidé se dvěma nejvyššími úrovněmi těchto transmastných kyselin v krvi měli o 52 % a o 74 % vyšší pravděpodobnost rozvoje demence, než lidé s nižšími úrovněmi.

Ilustrační foto

Pravidelné pití čaje má příznivý vliv na mozek, zjistila nová studie

V čem se transmastné kyseliny nacházejí

Transmastné kyseliny se přirozeně objevují v malém množství v některých mléčných potravinách nebo v mase, ale ve vyšší míře vzniká uměle v rámci technologické výroby ztužování. V potravinářském průmyslu jsou transmastné kyseliny hojně užívány díky levné výrobě, dlouhé trvanlivosti a dobré chuti a textuře.

Kromě smažených potravin (často rychlé občerstvení) se vyskytují ve sladkém pečivu či v zákuscích, sušenkách, mražené pizze a v desítkách dalších průmyslově zpracovaných potravin.

Věnujte větší pozornost složení potravin. Čím přírodnější, tím lepší

„Lidé z rizikové skupiny by měli věnovat větší pozornost nutričním štítkům,“ uvedl neurolog Dr. Richard Isaacson, který je ředitelem newyorské kliniky pro prevenci před Alzheimerem. „Pokud jde o nutriční štítky, tak čím méně ingrediencí, tím lépe! Zaměřte se na přírodní potraviny a minimalizujte ty, které jsou silně zpracovávané, nebo se jim úplně vyhněte,“ dodal Isaacson.

reklama

reklama