Jízda za mlhy? Zkresluje vnímání řidiče hned v několika faktorech, varuje expert

Mlha dokáže být zvláště pří jízdě v autě velice zrádná. Umí několika způsoby ovlivnit vnímání řidiče a ten už těžko zabrání dopravní nehodě. Ty pak za mlhy mívají mnohem horší následky.
Řízení v mlze není jen nepříjemné, ale i velmi nebezpečné
Řízení v mlze není jen nepříjemné, ale i velmi nebezpečné
pixabay.com

reklama

Jenom za poslední rok policisté vyjížděli k 886 dopravním nehodám v mlze. Vyžádaly si 6 mrtvých, 23 těžce zraněných a 242 lehce zraněných lidí. Riziko, že nehoda za mlhy bude mít fatální následky je navíc dvakrát vyšší než u průměrné dopravní nehody.

Jedním z největších handicapů je viditelnost. Nejen, že řidič při husté mlze běžným okem nedohlédne dále než na pár metrů, ale mlha mu dokáže různými způsoby i zkreslovat vnímání. Okolní předměty na vozovce jsou špatně vidět, nebo jsou úplně neviditelné.

Běžně vnímáme rychlost podvědomě na základě toho, jak nám ubíhají objekty okolo silnice. Řidiči si tak v mlze často myslí, že jedou pomalu. Realita je ale jiná. Stejně tak je složitější odhadnout rychlost protijedoucího auta. Při mlze je pro lidské oko také těžké rozpoznat navíc to, zda auto před ním stojí nebo se pohybuje. Proto je důležité nezapomínat zapnout výstražná světla.

Smrtelná nehoda ve svatební limuzíně  2

Bilance dopravních nehod: Mrtvých oproti loňsku na silnicích přibývá, svou roli hraje i nepozornost řidičů

Jak jezdit v mlze bezpečně?

Když je venku mlha musí řidiči počítat i s časovým zdržením. Mlha jsou malé kapičky vody, které kondenzují ve vzduchu, a už při teplotách lehce nad nulou mohou přimrznout k vozovce. V takové situaci je pak nutná obezřetnost a svoji jízdu jednoduše zpomalit.

V těchto případech řidičům může pomoct i samotné dodržování Zákonu o silničním provozu. „Při dohlednosti do maximálně 50 metrů, což odpovídá polovině délky fotbalového stadionu, by rychlost jízdy rozhodně neměla překročit 50 kilometrů za hodinu,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Je potřeba se držet i zásady vidět a být viděn. „Rozsvícena musí být i zadní mlhová světla. Zákon o silničním provozu to přímo vyžaduje. Na druhou stranu vybavení vozidel předními mlhovkami povinné není, a proto je řidiči povinně rozsvěcet nemusejí,“ dodává Budský.

Důležité je nezapomínat, že špatně viditelní mohou být i chodci nebo cyklisté. Proto by řidiči při jízdě v mlze měli jezdit tak, aby je nic nepřekvapilo a aby oni nepřekvapili jiné účastníky provozu.

reklama

reklama