KOMENTÁŘ LUKÁŠE KOVANDY: Povánoční slevy dnes plošně začínají, zatím v e-shopech

V českých obchodech startují povánoční výprodeje. Zatím v e-shopech a po svátcích se otevřou i velké kamenné prodejny a obchodníci budou lákat na velké slevy. Co čekat od prodejců, nač si dát pozor, radí ekonom Lukáš Kovanda.
Slevy (nejen) po Vánocích...
Slevy (nejen) po Vánocích...
unsplash.com

Jakou strategii prodejci při slevách po Vánocích využívají? 

Obecně se dá říci, že problematická je v Česku hned každá druhá sleva. Alespoň k přibližně takovému údaji dospěla Česká obchodní inspekce. Dochází také k jakési „inflaci slev“. Například prodejci elektroniky si ještě před pěti lety „vystačili“ se slevami kolem dvaceti nebo třiceti procent, dnes už se zejména v případě bílé techniky objevují často slevy až šedesátiprocentní. Ve skutečnosti jsou takové slevy spíše výjimkou. Realističtější je předpokládat, že skutečná povánoční sleva se bude pohybovat v průměru od pěti do dvaceti procent. Vyšší sleva v tomto pásmu, tj. ve výši 15 až 20 procent, se přitom bude týkat spíše zboží, o které nebyl před Vánoci dostatečný zájem, takže se jej prodejce potřebuje zbavit, aby uvolnil sklad.

Už samotný fakt, že o zboží nebyl dostatečný zájem, je varovný a je otázkou, zda zboží má smysl vůbec pořizovat, i když je ve slevě. Někdy ani o pětinu nižší než původní cena nemusí z koupě činit výhodný nákup. Rozhodně tedy nemá smysl uskutečňovat nákup výhradně nebo převážně právě kvůli existenci slevy.

 Jak poznat, že se skutečně jedná o slevu? Na co si mají lidé dát pozor?

Pokud prodejce inzeruje slevu třeba osmdesát procent nebo láká na „krach cen“, je to krajně podezřelé. Lidé by si měli třeba prostřednictvím příslušných internetových platforem ověřit, jak se cena daného zboží vyvíjela během roku. Neetické machinace e-shopu se slevami odhaluje například portál hlidacshopu.cz, který monitoruje chování klíčových tuzemských e-shopů a je proto radno využít jeho služeb a před nákupem si příslušný e-shop „proklepnout“. Oblíbeným postupem prodejců je přechodné navýšení ceny před svátky, kdy tak jako tak e-shopy nemají silné prodeje, aby pak hned po Štědrém dni mohli cenu snížit a inzerovat „slevu“, byť mnohdy jde o běžnou cenu platnou po převážnou část roku nebo o cenu jen nepatrně nižší.

V kamenných obchodech je třeba si dát pozor na to, aby byla sleva správně naúčtována u pokladny. Prodavač se při odhalení třeba bude vymlouvat, že cenu „nestihli upravit v systému“ nebo že „na to brigádník zapomněl“. Důležité je proto kontrolovat si u pokladny, jestli je cena po slevě také správně naúčtovaná. Okamžitě na to upozornit obsluhu, protože spotřebitel má nárok na cenu, s jakou byl seznámen. Pokud sleva neodpovídá tomu, co je prodejcem inzerováno, může zákazník podat podnět České obchodní inspekci – prodejci pak hrozí pokuta za klamavý postup.

reklama