KOMENTÁŘ LUKÁŠE KOVANDY: V online obchodech na Black Friday Češi utratí přes 0,5 % svých celoročních e-shopových útrat, za advent pak průměrně utratí pětistovku na domácnost

Je Černý pátek, pozítří začne advent. V online obchodech dnes Češi nechají přes 0,5 % svých celoročních veškerých e-shopových útrat, za advent pak průměrně utratí pětistovku na domácnost
Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

VELKÉ ZPRÁVY (28. 11. 2019): ČOI VARUJE PŘED NEKALÝMI PRAKTIKAMI V RÁMCI BLACK FRIDAY

reklama

Průměrná česká domácnost letos v předvánočním čase utratí za zboží spojené s nejkrásnějšími svátky roku vyjma dárků samotných celkem přibližně pět tisíc korun. Tato položka zahrnuje také výdaje za adventní věnec, adventní čokoládový kalendář či adventní výzdobu a svíčky. Dále se do ní počítají také výdaje, které lidé realizují před nebo na Štědrý den za vánoční stromeček, kapra, další potraviny a cukroví, vánočku či alkohol.

Zhruba jednu desetinu těchto výdajů představují výdaje ryze adventní, jako je věnec, svíce či kalendář. Za advent jako takový tedy česká domácnost letos průměrně utratí 500 korun. Pokud se vezmou v potaz pouze domácnosti s dětmi, bude průměrný adventní výdaj vyšší, neboť se započítá také útrata za mikulášskou nadílku, například cukrovinky či čokoládové postavičky, případně mikulášské kostýmy a další propriety či jejich vypůjčení. Taková domácnost, tedy domácnost s dětmi, pak dá za advent v průměru zhruba 800 korun. Pro srovnání, za vánoční dárky letos Češi v průměru vydají sedm tisíc korun.

Adventní čas letos trvá od neděle 1. prosince do Štědrého dne. Jako každý rok půjde z celoroční perspektivy o vrcholnou nákupní sezónu. Tu ovšem už dnes, a vlastně v tomto celém týdnu, zahajuje takzvaný Černý pátek. Během následujících čtyř týdnů Češi v e-shopech utratí zhruba 20 miliard korun. Výdaje Čechů na samotný Černý pátek dosáhnou v e-shopech 800 milionů korun. Češi během dneška tedy uskuteční 0,52 procenta svých letošních výdajů v online obchodech, které dosáhnou zhruba 155 miliard korun. Zhruba třetina této částky připadá na výdaje spjaté s vánočními svátky, zejména dárky, které jsou uskutečňovány nejčastěji v průběhu listopadu a podstatné části prosince.

 

Lukáš Kovanda

reklama

reklama