KOMENTÁŘ MIRKO RADUŠEVIĆE: Nepodstatnost nabídek tradičních stran vynáší vzhůru Hnutí ANO. Proč je Babišovo hnutí populární?

Opakovaně prognostikované vítězství Hnutí ANO ve volbách. Zarážející? Nikoli. Již jsme si zvykli, že porazit Babiše je nemožné. Mnozí, zejména politici a politologové, si nad jeho neporazitelností lámou hlavu. Nejnovější průzkumy veřejného mínění opět potvrdily vedoucí pozici a tím popularitu Hnutí Ano.
Andrej Babiš na sněmu hnutí ANO 2019 foto youtube
Andrej Babiš na sněmu hnutí ANO 2019 foto youtube
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Bývalý novinář, dnes poradce KDU-ČSL Martin Schmarcz v roce 2017 proslul svým výrokem k Andreji Babišovi na FB: „Andrej Babiš je dnes stejně svatý, jako v roce 1990 Václav Havel. Čili porazit ho nelze. Vyhraje s daleko lepším výsledkem, než měl v roce 1946 Gottwald. Odpor je marný...“

Vůdčí pozice Hnutí ANO mezi našimi politickými stranami se děje již od února roku 2016

tabulka vývoje preferencí Hnutí ANO
tabulka vývoje preferencí Hnutí ANO

Čím je dána popularita Babišova hnutí

Často je přisuzována až kouzelná moc Babišově PR týmu a vlastnění médií. Zamysleme se, je popularita Babiše a Hnutí ANO dána jeho guru na sociální sítě Markem Prchalem? Nebo že by to bylo Petrem Topinkou, vymýšlejícím politické slogany, jako například „makáme“? V Babišově týmu je také Alexander Braun, který pracoval pro Tonnyho Blaira nebo Hillary Clintonovou a rovněž po boku premiéra často vystupuje a je hodně viditelná Lucie Kubovičová.

Jsou názory, že Andrej Babiš je prázdný a jako houba do sebe nasává rady tohoto týmu, který vytváří příběh o jeho motivaci ke vstupu do politiky, o potírání korupce a o špatnosti ostatních stran, kvůli kterým vstoupil do politiky, aby zlepšil politické prostředí. Na lidi působí jako šikovný kšeftman, který dokáže řídit stát, aby česká ekonomika prosperovala. Lidé jsou svědky jeho pohybu širokým spektrem politických stran zleva doprava. Andrej Babiš na to říká: „My jsme catch all party“ (všelidová strana). Přidává důchodcům, chce snižovat daně, ale na druhou stranu není pro sektorovou daň. Dokáže přitom vybruslit z každého skandálu. To, že používá demagogická tvrzení, to je u politiků běžné. Například včera v duelu s Jaromírem Soukupem tvrdil, že máslo je levné za pouhých 29 Kč, ale zapomněl říci, že za tu cenu je k dostání pouze v akci (meziročně cena másla podle oficiálních údajů ČSÚ stoupla o 8,6 %).

Hlavní roli hraje u popularity Babiše spíše časová souhra neschopnosti a vyprázdněnosti tradičních politických stran, a to pravicových i levicových, které již nemají co lidem nabídnout. Tuto tendenci ostatně pozorujeme v celém světě, ať je to případ Trumpa, na jehož blízkost právě Babiš poukazuje, nebo nárůst popularity stran a hnutí - jako v Itálii hnutí Pěti hvězd nebo ve Francii hnutí Žlutých vest. Obzvláště francouzské hnutí ukazuje vyprázdněnost francouzských politických subjektů, kdy žádné z nich nedokáže hnutí Žlutých vest uchopit.

Podívejme se, co u nás nabízí ODS nebo na druhé straně ČSSD a ptejme se, zda podobné množnosti nenabízí Babišovo Hnutí ANO. Jistě nalezneme určité rozdíly, ale jejich nepodstatnost pro společnost jako celek zobrazují potenciální voliči v průzkumech.Tyto strany vyhoví vždy jen určitému vybranému segmentu voličů, nikoli větší skupině, natož celku. Nedokáží přesvědčit, že tento segment je důležitý i pro celek společnosti.

Podíváme-li se na čerstvé průzkumy STEM a CVVM, nalezneme zde shodu. Možný náhlý nárůst preferencí SPD v průzkumu STEM je s největší pravděpodobností dán stejným motivem, a to neplněním úlohy tradičních stran vůči svým tradičním voličům, kteří hledají cestu k Pirátům a SPD.

Poznámka k rozdílu preferencí u SPD mezi STEM a CVVM: Analyzovali jsme postupy zkoumání CVVM a STEM a zjistili jsme, že používají shodnou technologii. Rozdíl je pouze ve větším vzorku u STEM. Proto je tento rozdíl v číslech poměrně zarážející. Nicméně v komentáři vycházíme z větší popularity SPD například před KDU-ČSL nebo TOP 09, Zelenými a dalšími stranami.

Volební model STEM – simulovaný výsledek voleb – duben 2019 (v %)

volební model STEM duben 2019
volební model STEM duben 2019

 

Volební model CVVM – simulovaný výsledek voleb – duben 2019 (v %)

volební model CVVM duben 2019
volební model CVVM duben 2019

Mirko Radušević

Reklama
Reklama