Loni zahynulo na českých silnicích více než 40 cyklistů. Problémem začínají být ti podnapilí, míní expert

V loňském roce na českých silnicích přišlo o život celkem 44 cyklistů. Nejvíce jich zahynulo v Jihočeském kraji. Téměř polovinu tvoří senioři. Navíc více než čtvrtina nehod zaviněných právě cyklisty bylo s asistencí alkoholu nebo drog.
Loni zahynulo na českých silnicích více než 40 cyklistů (ilustrační foto)
Loni zahynulo na českých silnicích více než 40 cyklistů (ilustrační foto)
Pixabay.com/StockSnap

V roce 2017 došlo celkem ke 4 482 dopravním nehodám, při kterých figuroval alkohol či drogy. Každou sedmou zavinili cyklisté. Celkově při nehodách s alkoholem či drogami zahynulo 52 osob a dalších 214 bylo těžce zraněno. Podnapilí cyklisté zavinili smrt pěti osob, dalších 57 bylo těžce zraněno. Jeden člověk zemřel dokonce vinou zdrogovaného cyklisty.

„Cyklisté loni zavinili celkově 2 393 nehod, z toho 642 pod vlivem alkoholu či dalších návykových látek. Jedná se o 27 % všech jimi zaviněných nehod. To je suverénně nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu. Uvedené statistické údaje by měli mít na paměti všichni ti, kdo uvažují o povolení jízdy na kole po konzumaci alkoholu,“ uvedl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

22. 4. 2018 ZPRÁVY: ZÁKAZ VJEZDU CYKLISTŮ DO CENTRA PRAHY SE BLÍŽÍ

Zákaz vjezdu cyklistů do centra Prahy se blíží. Odpůrci se ho snaží ještě zvrátit

Více než 30 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby

Velkým problémem je fatální nehodovost starších cyklistů. Z celkem 44 mrtvých bicyklistů bylo 31 (tj. 70 %) ve věku 55 let a více, z toho cyklistů seniorů (osob ve věku 65+) bylo 17 (tj. 39 %).  Z údajů zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že největší nebezpečí hrozí starším cyklistům na křižovatkách, kdy odbočují doleva či dávají přednost v jízdě.

„Rizikové je pro řadu z nich i samotné ovládání jízdního kola. Nadprůměrné zastoupení mají senioři i ve statistikách smrtelných nehod bez zapojení jiného účastníka silničního provozu. Velkým problémem je i špatná viditelnost starších cyklistů, neboť si libují v tmavé barvě oblečení,“ vysvětlil Budský. 

Dlouhodobě platí, že každá jedenáctá oběť dopravních nehod byla cyklista, podobně tomu bylo i loni. Sluší se dodat, že v roce 2017 celkově 37 cyklistů zemřelo bez nasazené přilby, naopak jen 7 s přilbou. „Nejvíce bicyklistů zemřelo v Jihočeském kraji. Naopak žádný cyklista nepřišel o život na Vysočině. Od vzniku samostatné České republiky byl pro cyklisty nejtragičtější rok 1993, kdy jich při nehodách zahynulo 146, naopak nejpříznivější byl rok 2016 se 39 mrtvými,“ uzavřel Budský.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama