Proč lidé, kteří jsou v podezření na nákazu nejsou testováni? Takových případů je stále více a nás zajímalo, z jakého důvodu se tito lidé netestují. Odpovídají oficiální čísla nemocných realitě?
Syn nakaženého taxikáře dlouho čekal, něž mu vůbec někdo udělá testy na koronavirus. Celý týden byl bez odezvy od hygienické stanice, a to i přes to, že měl veškeré příznaky nákazy. Test mohl absolvovat až ve středu a nyní čeká na výsledky. I v návaznosti na tento případ jsme se zeptali Ministerstva zdravotnictví a hygienické stanice na důvody, proč se lidé netestují okamžitě.
„Člověka, který byl v přímém kontaktu s nemocným není třeba hned testovat,“ uvedl tiskový mluvčí Hygienické stanice hl.m. Prahy Zbyněk Boublík s tím, že „osoba v přímém kontaktu s nemocným je v karanténě, tudíž není hrozbou pro ostatní.“
Testy jsou vypovídající až na konci inkubační doby
S testováním prý není třeba spěchat, v časných fázích onemocnění mohou být totiž výsledky negativní, i když je virus v těle přítomný. „Optimální je testovat na konci inkubační doby – pokud by byl test proveden třeba 5. den inkubační doby a bude negativní, nemá to žádnou vypovídací hodnotu,“ uvedl Boublík s tím, že ideální je testování kolem desátého dne.
„Intenzivně pracujeme na rozšiřování laboratorních kapacit. Nyní již provádí diagnostiku koronaviru 40 laboratoří,“ uvedl mluvčí Ministerstva zdravotnictví David Šíma. „Počet otestovaných osob roste, zatímco předevčírem to bylo za den 1200 osob, včera již 1700, snažíme se maximálně diagnostiku rozšiřovat, včetně odběrových míst,“ dodal.
Reálná čísla
Ministerstvo činí veškeré kroky k tomu, aby bylo protestováno, co nejvíce lidí. „Není smysluplné testovat každého bez příznaků, takový výsledek by nebyl validní. Fakt, že daný člověk není pozitivní v danou chvíli, neznamená, že se u něj onemocnění neprojeví později,“ vysvětlil Šíma. „Nelze však všechny otestovat najednou, znovu je nutné opakovat: není na místě testovat osoby bez příznaků, takový test o ničem neinformuje,“ okomentoval situaci Boublík.
„Zavoláme zpátky“
Tlak na krajské hygienické stanice a nově zřízenou linku 1212 je obrovský. Nevyřízené hovory jsou vyřizovány formou elektronické pošty písemně a následně řešeny. Zařazení do testování probíhá až následně. „Krajské hygienické stanice se intenzivně snaží vyřešit všechny hovory. V případě, že se pracovníci KHS neozývají, prosíme občany o strpení či opětovné zavolání,“ dodal David Šíma.