Místo úspor desítky milionů navíc? Elektronické dálniční známky se prodraží o 75 milionů ročně, tvrdí analýza

Ministerstvo dopravy si od projektu digitalizace dálničních známek slibovalo roční úspory ve výši až 120 milionů korun. Server Hlídač státu ale upozornil na přemrštěnou částku projektu. Následně zanalyzoval celou zakázku a došel k závěru, že budou e-známky dražší než papírové známky.
17. 1. 2020 VELKÉ ZPRÁVY: BABIŠ: ZAKÁZKA NA ELEKTRONICKÉ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY BYLA ŠPATNĚ PŘIPRAVENÁ A MĚLA BY SE ZRUŠIT
17. 1. 2020 VELKÉ ZPRÁVY: BABIŠ: ZAKÁZKA NA ELEKTRONICKÉ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY BYLA ŠPATNĚ PŘIPRAVENÁ A MĚLA BY SE ZRUŠIT

„Celý systém v kombinaci se zakázkou na fyzickou distribuci zlevní výběr dálničních známek až o 120 milionů korun ročně,“ pochvalovalo si ministerstvo nově uzavřenou zakázku se společností Asseco Central Europe v tiskové zprávě z minulého týdne.

Web Hlídač státu, který se věnuje kontrole mimo jiné veřejných státních zakázek, však upozornil na to, že rezort dopravy naprosto opomenul některé výdaje. Proto výsledná částka vypadá lépe, než tomu možná ve skutečnosti je.

Náklady na papírové dálniční známky činily za poslední čtyři roky 1,212 miliard korun. Peníze šly na tisk známek a jejich distribuci a prodej. Roční náklady se pohybovaly v letech 2015–2019 mezi 277 až 313 miliony korun. Údaje lze vyčíst z výročních zpráv Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Hlídač státu si udělal vlastní výpočet nákladů na elektronické dálniční známky, které mají dosavadní systém nahradit, zjednodušit a zlevnit. Z výsledků analýzy, která pracuje s odhady, vychází, že by měl projekt během 4 let vyjít na 1,513 miliard korun.

To by znamenalo nárůst výdajů o 300 milionů korun. Ročně by tedy stát na výrobě informačního systému, e-shopu a dalších souvisejících nákladů zaplatit asi o 75 milionů korun více, než kolik platil za papírové známky.

Další peníze navíc

Hlavním problémem, se kterým analýza pracuje, je to, že Ministerstvo dopravy nezapočítává některé související náklady. Jde třeba o výdaje na poplatky spojené s placením známky kartou online nebo distribuce e-kupónů v obchodech.

Hlídač státu problematiku shrnuje v celkem 7 bodech. Jedním z nich je už zmíněné kupování kuponu platební kartou online. Analýza počítá s průměrnou provizí 0,65 % z každé transakce. Pokud bude podíl prodaných známek online 40 %, jde o bezmála 34 milionů navíc. To je 135 milionů za čtyři roky (všechny uvedené ceny jsou včetně DPH – pozn. red.).

Další peníze by měly odtéct například na systémovou integraci, podporu provozu nebo nákup speciálních kamer na dálnice a do policejních aut a speciální software na rozpoznávání SPZ.

Zdaleka největším nákladem na rámec toho, co ministerstvo zveřejnilo, bude distribuce a prodej kuponů po republice. Předpokládaná cena je 577 milionů korun za čtyři roky. Počet tzv. „obchodních míst“, se v obcích odvíjí podle počtu obyvatel. Zatímco na ty nejmenší padne pouze jedno, města nad milion obyvatel jich budou muset mít čtyřicet.

Obchodní místa ale budou muset být také na alespoň 80 % čerpacích stanic u placených silničních komunikací. Dále v rozmezí do 5 kilometrů u nájezdu na placenou komunikaci a hraničních přechodech, pokud se nachází u zpoplatněných komunikací.

Premiér Babiš zareagoval na veřejnou kritiku prohlášením, že je podle něj celá zakázka špatně zorganizovaná a vypsaná. Nejlepší by podle něj bylo, kdyby se zrušila.   

Za problematickou považuje zakázku i vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD). „Můj názor je, že pokud je to možné, tak bychom měli začít znovu a lépe,“ řekl dnes před jednáním vlády. 

„To, že je to nezvládnuto, je evidentní, protože je tam celá řada otazníků, na které by měli zadavatelé odpovědět,“ dodal. Důležité pro něj prý je, aby se projekt vyřešil a stál „rozumné peníze“.

 

 

Štěpán Sochor

reklama