Mobilní tarify jsou stále drahé, nový zákon nepomůže. Tipy a triky, jak ušetřit

2. září začne platit novela zákona o elektronických komunikacích, která má zlepšit postavení zákazníků mobilních operátorů. Zlepší se podmínky, ceny ale stále zůstanou podle odborníků stejné - v rukách poskytovatelů.
Smartphone v ruce
Smartphone v ruce
pixabay.com

reklama

Schválenou novelu tzv. telekomunikačního zákona, kterou politici začali řešit ve chvíli, kdy se v médiích letos na sklonku zimy upozornilo na předražené tarify v Česku, už podepsal prezident i premiér a minulý pátek byla vyhlášena ve Sbírce zákonů. Změny tak začnou platit už na začátku září.

Krok správným směrem

Nové znění zákona má zlepšit postavení spotřebitele na trhu mobilních operátorů. Dá lidem především možnost vypovědět smlouvu bez sankcí, pokud jim jí operátor jakýmkoli způsobem změní, zavádí také strop na lhůtu pro přenos čísla od jednoho operátora k druhému (na 10 dní). Český telekomunikační úřad má také pravomoc dávat operátorům vyšší pokuty. „Novela jednoznačně představuje obrovský krok směrem ke zvýhodnění spotřebitelů. Ve spoustě zemí západní Evropy je výpovědní lhůta dávno sražena na minimum – klient může odejít i v rámci jednoho týdne. V porovnání s tím naše monstrózně dlouhá lhůta působila značně zkostnatěle a bránila v pohybu za výhodnějšími nabídkami, což bylo ve výsledku nevýhodné jak pro spotřebitele, tak i pro operátory,“ míní manažerka finančního portálu Porovnej24.cz Adéla Chmelová. Podle ní vždy, když některý z operátorů přišel se zajímavým produktem, odezva na něj ze strany spotřebitelů nebyla kvůli dlouhé výpovědní lhůtě flexibilní a spousta potenciálních zájemců se dokonce k tak obtížnému přechodu vůbec nerozhoupala.

Problém ve finančním vypořádání

Chmelová nicméně upozorňuje na jednu zásadní věc, kterou politici jaksi zapomněli dořešit. A tou je finanční vypořádání. „Novela neošetřuje finanční svízele přechodu. Klient sice může přejít ve zkrácené době 10 dnů, ale pokud odejde před vypršením smlouvy, musí doplácet pětinu součtu měsíčních paušálů,“ říká. Tady potom vyvstává otázka, jestli pouhé zkrácení výpovědní lhůty bude dostačující k usnadnění procesu přechodu mezi jednotlivými operátory.

Díky zákonu ale neušetříme...

Nicméně nová legislativa také zřejmě nepřinese ani výrazně nižší ceny ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, ani v celosvětovém měřítku. Zlepší sice některé podmínky spotřebitelů, ale úroveň cen se podle manažerky odvíjí od naprosto jiných faktorů. Především se jedná o náklady daných operátorů. Pohybu ceny směrem dolů by podle všeho mohlo napomoct třeba snížení cen pronájmu frekvencí, což představuje výrazný náklad v rozpočtu daných operátorů. Na druhou stranu, všichni tři klíčoví operátoři v poslední době přišli s novými ceníky. Dá se mluvit o přívětivějších cenách? V podstatě ano. Cena spousty balíčků se snížila, některé produkty firmy nechaly ve stejné cenové úrovni, ale zahrnuly do nich větší objem dat a jiných výhod. Zdá se tedy, že balíčky jsou nyní spotřebitelsky trochu výhodnější.

Zlevňování díky zájmu o konkurenci

Není to ale zřejmě kvůli novele. „Nemyslím si, že by bezprostředním důvodem pro toto počínání byla přímo zmiňovaná novela. Tento pokles cen je spíš zapříčiněn otevřením tématu předražených tarifů,“ říká Chmelová. Lidé se podle ní v poslední době začínají zajímat více i o alternativní operátory a tudíž i velké firmy na tuto poptávku po levnějším volání zareagovaly.

Ale pozor, i když to zní dobře, i přes uživatelsky přívětivější ceny stále za celoevropským průměrem zaostáváme. „Levnější o více než dvě třetiny zůstávají již tolikrát propírané polské a rakouské tarify. Dráž je u nás i v porovnání se státy, jako je Německo či Španělsko – za stejný balíček služeb dáme přibližně o 300 korun více,“ říká Adéla Chmelová. Už jen v málém počtu evropských zemí se volá dráž než v Česku. Například ve Švýcarsku nebo Norsku. Ovšem tam je cenová výše diskutabilní v poměru k výši tamní průměrné mzdy. Když vezmeme tento ukazatel, tak v poměru cen za volání k výši průměrné mzdy se volá dráž například v Maďarsku, Albánii, Makedonii, Moldavsku či Srbsku.

Zákazníci mobilních operátorů na tom budou líp. Ceny jsou ale stále vysoko
Autor: pixabay.com Zákazníci mobilních operátorů na tom budou líp. Ceny jsou ale stále vysoko

Takže je tu draho. 4 možnosti, jak lze více či méně ušetřit

Ano, takže je to na zákaznících, co jsou ochotni platit a jak jsou schopni získat výhodnější cenu. Existuje několik možností, jak platit méně:

1. Srovnání cenových nabídek

Tou základní je samozřejmě srovnání všech nabídek na trhu a využití té nejnižší ceny. K rychlé orientaci vám poslouží internetové porovnávače tarifů. Není tak úplně pravda, že kromě „velké trojky“ na trhu žádní operátoři nejsou. Můžete využít i služeb drobnějších, virtuálních operátorů. Díky jejich nabídkám lze najít tarif i o polovinu levnější.

2. Virtuální operátor, když chcete hlavně levně volat

„Virtuální operátoři mohou být ideálním řešením rovněž pro ty spotřebitele, kteří jdou vyloženě po nízké ceně a nepotřebují předimenzované balíčky plné internetu a neomezeného volání,“ radí Chmelová. Spousta těchto operátorů podle ní nabízí produkty ve stylu „trochu volání s trochou internetu za pár peněz.“

3. Firemní tarify

K zajímavým cenám si můžete přijít i tehdy, pokud využijete nejrůznějších firemních tarifů. A ani nemusíte být součástí velké firmy, stačí nasbírat dostatečné množství známých a ceny hned letí překvapivě dolů. Věděli jste třeba, že existuje tzv. „křesťanský tarif“? České křesťanské komunity se vzájemně znají, a proto několik stovek lidí, kteří mezi ně patří, volají za bezkonkurenční ceny.

Výrazného zlevnění můžete podle odborníků dosáhnout i tehdy, pokud si zaregistrujete „firemní tarif“, který bude využívat třeba pár desítek lidí z vaší vesnice, fotbalového klubu či náhodného uskupení známých a přátel.

4. Hrozba odchodem? Možná

Co se týče vyjednávání u vašeho stávajícího operátora prostřednictvím hrozby odchodem, tak třeba před dvěma či třemi lety tento trik prý vynesl spoustě lidí lepší ceny. Nicméně teď už si prý operátoři zvykli, že toto jednání používá stále více lidí. „Neříkám, že nejde vyjednat nižší cenu, ale už to nebude tak velký rozdíl jako v časech, kdy tento trik byl nový a neokoukaný“, upozorňuje expertka.

Když máte 500 korun na útratu...

Máte kolem 500 korun na mobil měsíčně? Získat lze různé služby napříč mobilním trhem. V následující tabulce je vidět, že díky virtuálním operátorům si člověk může přijít k zajímavým kombinacím volání a mobilních dat. Zatímco kombinace 100 volných minut a 1,5 GB dat je u velkých operátorů pod 500 korun těžce sehnatelná, virtuální operátoři tuto možnost nabízejí.

Společnost Počet volných minut Množství dat (v GB) Cena
Bonerix 30 1,65 376 Kč
Fayn 150 1 479 Kč
Bonerix 60 1,7 490 Kč
Go Mobil 100 1,5 491 Kč
O2 neomezené 1,5 499 Kč
CallPro 100 2 508 Kč
Dragon 100 1,5 514 Kč
Srovnání, co lze u operátorů napříč trhem získat za +/- 500 korun měsíčně; Zdroj: Porovnej24.cz

Ivana Kropáčková

reklama

www.porovnej24.cz

reklama