Mozek lze vytrénovat, aby měl rád zdravé jídlo. Se zeleninou v jídelníčku se může zlepšit i vaše psychika

Měli jste někdy pocit, že bojujete se závislostí na nezdravých jídlech? Signály mozku někdy říkají „chci více a více chutného a nezdravého“, přičemž si uvědomujeme, že bychom takové potraviny jíst neměli. Pokud podobné stavy znáte, máme pro vás dobrou zprávu! Náš mozek se dá trénovat i v tomto směru.
Co si vyberete?
Co si vyberete?
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Je možné se špatnému návyku odnaučit? Výzkumníci z Harvardské univerzity vycházeli z předpokladu, že lidé s nadváhou a obezitou jsou odsouzeni k chuti na nezdravá jídla. V tom se ale spletli, ve skutečnosti je to totiž přesně naopak.

Jen protože se u vás rozvinuly návyky na nezdravé jídlo, neznamená to, že jste odsouzeni k nekonečnému pokušení. Řešení se nachází přímo ve vašem mozku. 

Je většina chuťových preferencí naučených?

Susan Robertsová, členka výzkumu, říká: „Nejsme od narození milovníci hranolků a odpůrci celozrnných těstovin. Nutkavá chuť na nezdravé se vytváří až časem a opakovanou odezvou na jídlo.“ Do svého sledování přijala spolu s kolegy 13 mužů a žen s nadváhou.

Cílem bylo vysledovat, zda se jejich mozek může přeorientovat na výběr zdravých potravin. Účastníci pokusu především nesměli mít hlad. Při něm totiž člověk snáze tíhne k volbě nezdravých potravin.

Superpotraviny

5 lokálních superpotravin, které zaručeně zlepší vaše zdraví

Jejich strava obsahovala zdravé potraviny - tedy ty s dostatečným obsahem vlákniny - a bílkovin, doplněné o dostatek ovoce a zeleniny s nízkým glykemickým indexem.

U této skupiny lidí sledovali vědci pomocí magnetické rezonance odezvy v části mozku, kde se nacházejí takzvaná centra odměn. Dělo se tak po dobu 6 měsíců. Ukázalo se, že zdravé pokrmy produkují v mozku silnější reakci.

To znamená, že mozek sledovaných vysílal více signálů potěšení a uspokojení. Zjednodušeně řečeno: Lidé si zdravé pokrmy více užívali. Ještě větší překvapení bylo, že jejich mozek po určité době aktivně nereagoval na nezdravé jídlo s hodně kaloriemi.

Můžeme být šťastnější při konzumaci zeleniny?

Mnoho lidí uvádí, že při přechodu z nezdravé stravy na zdravou se u nich projevují deprese. To je samozřejmě odrazuje od změny svých návyků. Jiná studie na Warwickově lékařské fakultě zahrnující 14 tisíc účastníků zjistila, že i v tomto případě je opak pravdou.

Lidé, kteří jedí alespoň 5 kusů ovoce a zeleniny denně, se cítí mnohem šťastnější. Data ukázala, že nezdravé stravování zvyšuje šanci na duševní nepohodu. Uvedené dva důkazy vedou k hlavní myšlence: Kdykoli se rozhodnete, je to ten správný čas na změnu závislosti v otázce jídla.

Je nutné jakoukoli změnu vydržet alespoň pár týdnů a překonat prvotní pocity. Když to dokážete, je prokázáno, že se váš mozek přizpůsobí a bude oceňovat, že jste se vydali na cestu zdravé stravy. Centrum odměny ve vašem mozku začne naplno uvolňovat hormony uspokojení (či štěstí), což vám usnadní volbu pokaždé, když budete stát před rozhodnotím zda si koupit koblihu nebo celozrnné pečivo obložené zeleninou.

Reklama
Reklama