Můžete čtením etiket zlepšit svoje zdraví? Zaměřeno na „prázdné“ kalorie

Podívali jste se někdy na obal potraviny s nejistým pocitem, na co se to vlastně díváte? Možná vás zmátly číselné údaje ve více sloupcích nebo pojmy jako nasycené tuky či rozdíl mezi sacharidy a cukry. V našem seriálu o kvalitě potravin si do toho vneseme pořádek a ukážeme si, na co si dát pozor.
Luštíte etikety?
Luštíte etikety?
thinkstock.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Úkolem obalu a nutričních štítků je informovat nás o tom, co kupujeme. Vzhledem k tomu, že je spousta lidí znepokojených svou tělesnou váhou, první, co na etiketě hledají, je množství obsažené energie.

Studie americké diabetologické asociace prokázala konzumaci stravy s nižším obsahem energie, nasycených tuků a cukru spolu s vyšším obsahem vlákniny u lidí, kteří před koupí využívají nutriční štítky. Jak na první pohled poznat nekvalitní potravinu jsme psali zde:

Ilustrační foto - jak poznat špatné potraviny

Jak poznat nekvalitní potraviny a špatné jídlo, za které zbytečně utrácíme peníze

Když obecně hovoříme o kaloriích, není to zcela přesné označení. Na obalech potravin najdete označení kcal - tedy kilokalorie - jednotku tisíckrát větší než kalorie (cal). Setkat se můžeme také se zkratkou kJ (kilojoule). Stačí si zapamatovat, že jedna kilokalorie je přibližně čtyřnásobek (4,185) jednoho kilojoulu.

Není energie jako energie

Z pohledu našeho zdraví by nás mělo zajímat celkové složení potraviny, ne jen množství energie. Stejný počet kalorií na dvou výrobcích neznačí totožnou prospěšnost či naopak škodlivost. Záleží na tom, co se podílí na výši obsahu energie.

Každý gram bílkovin a sacharidů potravině přináší 4 kilokalorie, kdežto gram tuku 9 kilokalorií. Když slyšíme o takzvaných „prázdných“ kaloriích, znamená to, že potravina obsahuje málo pro tělo potřebných makroživin (bílkoviny, sacharidy, nenasycené tuky) a její kalorickou hodnotu tvoří převážně cukry nebo nasycené tuky.

Vlastnosti jednotlivých živin si rozebereme v samostatném článku. Nyní se spokojíme se zjednodušením, že bychom měli vyhledávat potraviny především s vysokým obsahem bílkovin, vlákniny a u sacharidů kontrolovat nízký podíl obsahu cukru.

Příklad prázdných kalorií na slazených jogurtech:

Zatímco 100 gramů bílého jogurtu obsahuje: 67 kcal, 4 gramy bílkovin, 4 gramy sacharidů (z toho 3 gramy cukru) a 4 gramy tuku, 100 gramů slazeného ovocného jogurtu obsahuje: 152 kcal, 4 gramy bílkovin, 22 gramů sacharidů (z toho 21 gramů cukru) a 4 gramy tuku.

U slazeného jogurtu můžeme zaznamenat téměř trojnásobek energie v porovnání s bílým jogurtem, přičemž se nám nezměnil obsah bílkovin ani tuku. Právě tyto kalorie bychom mohli označit za „prázdné“. Stejné je to u alkoholických nápojů, cukrovinek a slazených nápojů, kde obsah živin neodpovídá vysokému obsahu energie.

Reklama
Reklama