Nákupy z e-shopů mimo EU: Na co všechno si dát pozor?

Zvyk nakupovat zejména z asijských a amerických e-shopů se u českých zákazníků už zabydlel. Víte, co všechno můžete či musíte zaplatit navíc k ceně zboží?
Internetové nakupování má jasná pravidla…
Internetové nakupování má jasná pravidla…
iStock

reklama

Zejména elektronika, ale i řada dalších výrobků, láká tisíce Čechů k nakupování v asijských (zejména čínských) či amerických e-shopech. Počet zásilek ze zemí mimo Evropskou unii dosahuje několika milionů a každým rokem se zvyšuje.

Nízké ceny, větší výběr

V Česku fungují desítky tisíc e-shopů s velkým výběrem nejrůznějšího zboží české nebo zahraniční výroby. Co potom láká k tak masivním nákupům v cizině? Zejména ceny – jsou většinou výrazně nižší, a mnohem větší nabídka. A také to, že některé zboží tady jednoduše neseženete. Nejvíce zásilek ze třetích zemí pochází z Číny, USA a z Hongkongu. Podmínkou (ne ale nutnou) pro nakupování v zahraničních e-shopech přitom může být platba embosovanou kartou přes internet. Používat můžete jak debetní, tak kreditní kartu.

Na vlastní kůži…

V Číně občas nakupuje i pan Jiří z jižních Čech, který popsal svoje zkušenosti: „Se zásilkami z Asie jsem neměl nikdy velký problém, přišla vždycky v pořádku, jen někdy to trvá delší dobu, než balík dorazí. Objednával jsem si například stojan na notebook nebo kryty na telefon, které tady nebyly k sehnání. Jeden kryt mě vyšel na zhruba 40 korun i s dopravou, tady podobné stojí kolem dvou stovek bez dopravy. Platil jsem donedávna kartou, teď u nové banky internetovou kartu nemám, částky za zboží tak hradím přes PayPal. V podstatě jsem se u e-shopů v cizině ani nesetkal s možností platby na dobírku nebo převodem,“ říká.

Alternativa ke kartě

Obecně je lepší (a to nejen v případě zahraničních nákupů, ale i v Česku) využívat ověřené a spolehlivé e-shopy. Pokud si nejste jisti spolehlivostí (nebo máte platit větší částku), buď raději neobjednávejte a hledejte dál, nebo k převedení částky využijte zmiňovanou platbu přes PayPal, která by měla být v tomto ohledu bezpečnější (možnost napojení platební karty nebo dobití kreditu, který budete při platbách čerpat, bez nutnosti mít internetovou platební kartu). Jedná se o celosvětově uznávaného bankovního prostředníka mezi zákazníkem a obchodníkem, který pouští platbu jedné strany k druhé za stanovených podmínek.

Někdy se balík prodraží…

Aby zboží zůstalo opravdu ve velmi příznivých cenách, vybírejte v e-shopech, kde se neplatí poštovné. Některé obchody tuto nabídku mají (tzv. free shipping) a jsou i ověřené. V případě platby poštovného by zásilka byla hned dražší. V některých situacích musíte počítat i s tím, že vám pošta nebo jiný dopravce balík nevydá dřív, než zaplatíte daň nebo clo. Každá zásilka, která do Česka dorazí ze zemí mimo EU musí projít celním řízením. Při něm se rozhodne, jestli může putovat rovnou k adresátovi, nebo z ní musí být zaplacena daň, případně clo. V takovém případě se pak zásilka může prodražit i o stovky korun.

Kdy se platí DPH a kdy clo?

Pokud si objednáte zboží z e-shopu mimo EU a stojí víc než 22 eur, musíte zaplatit daň, a navíc ještě clo – u zásilek dražších než 150 eur. Limity se počítají z celkové hodnoty zboží bez poštovného. Ale pokud si zboží necháte dovézt například kurýrní službou, tam se cena za dopravu naopak do ceny zboží zahrnuje. Od DPH i cla je osvobozeno zboží do ceny 22 eur, kromě alkoholu, parfémů, toaletních vod, tabáku a tabákových výrobků. Za toto zboží se platí poplatky vždy.

Celní řízení: Kde probíhá?

DPH se počítá z ceny zboží v hodnotě 21 %, clo může být ve výši nula (platí například i pro mobilní telefony) až přibližně 15 %. Záleží na druhu zboží. Celní řízení pro Českou republiku zajišťuje pošta v pražských Košířích nebo Celní úřad v pražské Ruzyni – pokud je zboží doručováno expresní leteckou dopravou. Jsou to dvě místa, kde se došlé zásilky shromažďují, a zde se také rozhoduje, co s nimi dál – jestli mohou putovat rovnou k adresátovi, nebo se musí zaplatit daň, anebo i clo.

Během celního řízení musíte předložit doklad o zaplacení zboží. Hodnota zboží obsaženého v zásilce (cena a měna) musí být uvedena na poštovní celní prohlášce (formuláře CN 22, CN 23), kterou odesílatel opatří každou zásilku podléhající celnímu řízení. Povinnost správně a úplně vyplnit poštovní celní prohlášky k zásilkám do zahraničí mají všichni odesílatelé. Nicméně i tak se někdy může stát, že celní prohláška není řádně vyplněna, nebo je vyplněna nesprávně. V tomto případě je na adresátovi zásilky doložit cenu zboží, například fakturou či výpisem z účtu.

Objednali jste z daleké ciziny. Co vás čeká?

Pokud zboží, které čekáte, podléhá dani, případně budete muset zaplatit i clo, čekejte následující proces. Na zboží se vydává celní prohlášení s návrhem na propouštění zboží do režimu volného oběhu. Na jeho základě Celní správa vyměří DPH, příp. clo. V případě doručování poštou vám pošta podle jejích informací zašle Oznámení o příchodu zásilky ze zahraničí, ve kterém si od vás vyžádá doklady nebo informace, které potřebuje k celnímu řízení. Vy pak máte možnost se na základě Oznámení rozhodnout, jestli zásilku vyzvednete osobně na poště v Praze 5, nebo pověříte poštovní celní deklaraci (případně jakoukoliv komerční deklarantskou firmu) tím, aby vás na základě plné moci zastoupila v celním řízení.

Při doručení zásilky pak zaplatíte vše, co se zásilkou souvisí (clo, DPH a poplatek poště za zastoupení a vyhotovení celní deklarace – 180 korun). Pokud se dostavíte na poštu pro zásilku osobně, zaplatíte kromě daně nebo cla za služby pošty 96 korun.

Reklamace, urgování zásilky

Stejně jako v případě českých e-shopů se může stát, že zásilka má zpoždění, nebo přijde jiné zboží, než jste si objednali, případně se poničí nebo přestane fungovat. Pokud jde o zboží ze zemí mimo EU, platí, že se reklamace řeší podle legislativy země, ze které zboží putuje. Je ale na vás, abyste zhodnotili, jestli vám například bude stát za to posílat poškozené zboží zpátky. Podle zkušeností, které si někteří zákazníci zahraničních e-shopů vyměňují na internetu, je však komunikace s tamními obchodníky většinou velmi příjemná a v řešení problémů se zbožím vycházejí vstříc.

Rizika nakupování ze zemí mimo EU

Výhody nízkých cen jsou jasné, jaká ale existují rizika takových nákupů?

  • Stejně jako u českých e-shopů nemožnost si zboží prohlédnout, nejistota, u koho si zboží objednáváte, nevíte, jestli a kdy zboží přijde. Například v Číně je řada spolehlivých obchodů, ale své e-shopy tam údajně provozuje také až několik tisíc podvodníků.
  • Zboží nemusí být příliš kvalitní.
  • Jazyková bariéra může komplikovat nákup i následné řešení případné reklamace.
  • Platit přímo kartou může být riskantní, je ale fakt, že banky se stále snaží bezpečnostní systémy plateb zdokonalovat. Preferujete-li platbu kartou přes internet, odborníci doporučují mít otevřený další speciální účet určený pouze k nakupování, a nevyužívat účet, na který vám chodí výplata a na kterém máte více finančních prostředků.
  • Doručení může trvat dlouho, až několik týdnů – musíte objednávat zboží, které nepotřebujete akutně, nebo s předstihem. Anebo pro urychlení přepravy za vyšší cenu.

BEZPEČNÁ PLATBA: Při platbě přes internet si zkontrolujte navštívenou internetovou stránku. Spolehlivý e-shop poznáte tak, že má na svých stránkách ikonku zámečku, která je v dolní liště prohlížeče. Tato ikona určuje, jestli jsou vydané bezpečnostní certifikáty pro danou webovou stránku.

reklama

www.porovnej24.cz

reklama