Názory na stávku učitelů se různí

Ve školách začala stávka, i když nikoli ve všech. Začátkem týdne oznámilo šest tisíc škol, že se stávky účastní. Názory na stávku se různí mezi politiky, ale především mezi samotnými pedagogickými pracovníky. I na pedagogy dopadá stín rozdělené společnosti.
prázdné školní lavice
prázdné školní lavice
ebuy7.com

Ke stávce uvedl ČMOS Pracovníků školství prohlášení, ve kterém se mimo jiné uvádí: „Letošní vyjednávání o platech ale skončilo jako ministrova hra s čísly na schovávanou. Toto není sociální dialog. Slíbit a pak - když mi to nevychází - říci, že odbory mají špatné údaje... Plaga podvedl nás, učitele, vládu i premiéra. Rychlost schvalování platových tabulek se dá reprodukovat tak, že vláda má strach ze stávky. O to musíme být více jednotní a jednoznačně dát náš nesouhlas najevo. Stávka bude.“

Na druhé straně Učitelská platforma (Profesní sdružení učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ) se ke stávce nepřipojuje a na svém webu k tomu uvádí: „Podle učitelů by stávka neměla být použita kvůli jednomu konkrétnímu navýšení platů pedagogických pracovníků, protože české školství potřebuje dlouhodobou jistotu šesti procent HDP, a nikoli každoroční dohadování. Tato opakovaná licitování pak přispívají k negativnímu a nedůstojnému mediálnímu obrazu učitelské profese.“

Proti stávce je také Asociace ředitelů gymnázií ČR, která k vyhlášení stávky uvedla: „Asociace ředitelů gymnázií ČR v současné době nepodporuje vyhlášení stávky. Pokud by odbory neustoupily bez boje z navýšení o 15 % na 10 %, tak by nyní stávka za 15% navýšení byla na místě.“ navíc dodává: „Zároveň bychom rádi požádali novináře, aby informovali veřejnost i o tom, o kolik procent se pro příští rok zvyšují platy i v jiných odvětvích, neboť se domníváme, že z posledních informací v médiích mohla veřejnost nabýt dojmu, že platy se zvyšují pouze ve školství, které je ale dlouhodobě podfinancované.“

Pedagogická komora, která sdružuje kolem dvou a půl tisíc pedagogů, stávku podporuje. Její člen Jan Wagner k tomu píše: „Pokud budou politici nadále ignorovat názory učitelů z praxe, jsme připraveni zorganizovat razantnější akce, jako jsou demonstrace, v úvahu připadá i časově neomezená stávka.“

Eduin, informační centrum o vzdělávání, ústy učitele Vojtěch Hála z Gymnázia Na Zatlance vzkazuje: „Odbory se chovaly netečně v době, kdy vlády vzdělávání úplně ignorovaly. Jejich frenetická aktivita nyní je komická a skončí fiaskem.“ Za Eduin ještě jeho zakladatel Tomáš Feřtek: „Odborový šéf Dobšík je ukázkovým případem někoho, kdo nedomyslel, že když vyhlásí stávku, musí také jasně zdůvodnit, proč to dělá a čeho chce dosáhnout. A cíl to musí být jasný a veřejně srozumitelný, protože stávka je vlastně pokusem…“

Unie školských asociací ČR – CZESHA uvádí prohlášení, ze kterého citujeme. „Vyhlášení stávky nesouvisí s předmětem činnosti školských asociací. Vedení škol musí naopak řešit její dopady na provoz škol. Přesto argumentům odborové organizace rozumíme, protože i náš názor na přerozdělení připraveného objemu prostředků k navýšení platů na rok 2020 do tarifních platů a nadtarifních složek je tentokrát shodný.

Dlouhodobě zastáváme názor, který byl opakovaně přednesen i na jednání pracovního týmu pro vzdělávání a lidské zdroje RHSD (tzv. „malé tripartitě“) při jednání s vedením MŠMT, na konferenci UZS ČR a naposledy i na jednání 25. 10. 2019 s ministrem školství a premiérem vlády ČR, který byl a je: v rámci 15% navýšení platů nastavit poměr 10 % do tarifních tříd a stupňů a 5 % do nadtarifních složek.“

Několik názorů politiků

Začněme ministrem školství Robertem Plagou (ANO): „Stávce školských odborů nerozumím. Učitelům přidáme na platy 11 mld. Kč. O tom není sporu. Debata se vede pouze o tom, kolik z toho má dostat pedagog přímo a kolik zůstane řediteli na příplatky a odměny pro učitele.“

Václav Klaus ml. (Trikolora) opakuje dnes ve svém komentáři svůj názor vyslovený dříve: „Dnes sledujeme takovou tu klasickou školní polovičatou stávku. Učitelé jsou totiž slušní lidé a pod tlakem rodičovské veřejnosti nechtějí nepustit děti do školy. Tak se většinou stávkuje symbolicky nebo vůbec. Mnohé učitele odrazuje organizátor – dvacet let stejní „oficiální“ odboráři, pupečně spojení s politickou stranou sociálně demokratickou. Skutečně, když jest ve funkci soc. dem. ministr školství, odbory nedělají nic. Když je ministr z jiné partaje – nastává „stávková pohotovost“.

Kateřina Valachová (ČSSD) píše na svém twitteru: „Učitelé mají moji plnou a absolutní podporu! Proč, když jsem vládní poslankyně? Protože učitelé mají pravdu a chtějí jenom to, co jim tento stát slíbil a co jim dluží (a je jedno, kdo zrovna vládne a kdo to zavinil).

reklama