Druhý prázdninový víkend přinesl tragické události na železničních přejezdech, které za sebou zanechaly 5 mrtvých. Incidenty vyšetřují kriminalisté i Drážní inspekce, vše ale napovídá tomu, že byla v obou případech příčinou nedbalost řidičů. Počet dopravních nehod na přejezdech roste, podle experta na dopravu je na vině jejich nedostatečné zabezpečení.
Na Rakovnicku došlo v sobotu ke střetu vlaku s dodávkou. Srážka zapříčinila, že vlak vykolejil a dodávku zcela sešrotoval. Nehodu nepřežil jeden člověk, dalších pět lidí se zranilo - tři cestující z vlaku a dva pasažéři dodávky. Přejezd nemá závory, disponuje však světelným značením, které v době nehody podle dostupných informací fungovalo. Řidička tedy s největší pravděpodobností výstrahu ignorovala.
O den později došlo k nejhorší nehodě na železničním přejezdu za posledních patnáct let. Ve tři hodiny odpoledne vjelo na železniční přejezd kousek od Jaroměře vozidlo s přívěsem. Stalo se tak v době, kdy tudy projížděl spěšný vlak, který může v tomto úseku nabírat rychlost až 100 km/h. Nikdo ze 4 pasažérů automobilu (2 dospělí a 2 děti) srážku nepřežil. Stejně jako v předchozím případě nasvědčuje průběh vyšetřování tomu, že signalizace na přejezdu fungovala v době nehody tak, jak má.
Počet nehod i přes prevenci neklesá
V České republice je přibližně 8 tisíc železničních přejezdů, z nichž má nějaké zabezpečovací zařízení (např. výstražná světla) 4 138. Většina těch se světelným značením však nemá závory. Loni se stalo na přejezdech v období od ledna do konce července 97 nehod, letos je to už v půlce prvního letního měsíce 101.
V letech 2013 až 2017 investoval stát do bezpečnosti na železničních přejezdech 2,6 miliardy korun, z čehož necelý milion pokrývaly evropské dotace. Cílem bylo zmodernizovat železniční přejezdy a zabránit tak nehodám. Počet incidentů se ale přitom téměř vůbec nesnížil a Česká republika stále patří k těm státům v Evropě, které mají největší počet nehod na železničních přejezdech. Nejméně rizikové jsou přejezdy disponující závorami a světly, nejvíce naopak ty, které mají pouze varovná světla. Na těch se odehraje téměř polovina všech incidentů.
Nedostatek závor
Stav železničních přejezdů v České republice pro TV Prima podrobně popsal dopravní expert Ing. Pavel Skládaný: „Obě medializované a velmi tragické víkendové nehody se odehrály na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací (PZS) bez závor. Tento typ přejezdu je z hlediska bezpečnosti provozu dlouhodobě nejtragičtější,“ uvádí.
Podle Skládaného je pro řidiče obrovským rozdílem, zda má přejezd pouze světelné značení, nebo je doplněn i o závory. „Když srovnáme PZS se závorami a PZS bez závor, pak bez závor je relativní úmrtnost posádek aut přibližně 25x vyšší,” zdůrazňuje. To je také důvod, proč se v jiných státech závory na přejezdech vyskytují mnohem více. V České republice je jich o poznání méně, při tuzemských rekonstrukcích se navíc ani nové závory nedoplňují. Čísla, která dopravní expert předkládá, staví Českou republiku s ostatními státy do ostrého kontrastu – v Německu jsou závory na přejezdech z 95 %, Švýcarsko má téměř 100% pokrytí, zatímco u nás nalezneme závory v pouhých 40 % případů přejezdů vybavených světelnou výstrahou.
Závora může podle Skládaného řidiče především upozornit ve všech situacích, na rozdíl od světel, jež nemusí být v některých případech zcela čitelná, a to mimo jiné i kvůli svítivosti, která je kvůli normám nižší než třeba u semaforů na křižovatkách.
„Člověk je tvor omylný a omylným zůstane, proto musí být i dopravní prostředí konstruováno tak, aby byl prostor pro lidskou chybu - a její následky co nejmenší,” staví se Skládaný na stranu řidičů a apeluje na to, že je spíše potřeba klást důraz na bezpečnostní prvky, než se spoléhat na lidskou neomylnost.
Štěpán Sochor