Odbory požadují zvýšit platy na 130 % průměrné mzdy v ČR. Podle Pedagogické komory zatížila učitele ještě více inkluze

Školské odbory za podpory Pedagogické komory ČR chtějí ve středu vstoupit do stávky. Podle nich vláda Andreje Babiše lhala, když jim premiér původně přislíbil 15% zvýšení platů. To se ovšem nestalo a namísto toho jim ministr školství Robert Plaga (za ANO) vyjednal pouze osmiprocentní nárůst do tarifů a dvouprocentní narůst do nadtarifů. Podle prezidenta Pedagogické komory ČR Radka Sárköziho je však problém mnohem hlubší a stát neposílá dlouhodobě do školství dostatek finančních prostředků.
Stávka učitelů

„My jsme vyhlásili stávku z toho důvodu, že selhala jednání, která jsme vedli s ministerstvem školství ohledně desetiprocentního navýšení mzdových prostředků. My už jsme ustoupili v květnu z patnáctiprocentního, s tím, že z těch deseti bychom museli o deset procent navýšit tarifní tabulky. I když to slíbil sám premiér,“ uvedla pro online redakci TV Prima místopředsedkyně ČMOS PŠ Markéta Seidlová. Podle ministra školství Roberta Plagy však odbory počítají se špatnými čísly: „Po mém nástupu v roce 2018 šlo na platy pedagogů i nepedagogů navýšení 12,3 miliardy korun. V letošním roce jde dalších 15,5 miliardy pro pedagogy i nepedagogy. Vláda plní ten závazek, který slíbila. To znamená, že platy pedagogů i nepedagogů vzrostou za ty čtyři roky o 50 procent,“ uvedl pro TV Prima Plaga.

Odbory: Plaga manipuluje s čísly

S tvrzením Plagy ale odborový svaz nesouhlasí. „Těmito čísly vlastně manipuluje, a i když říká, kolik učitelům bylo přidáno, a že my máme špatná čísla, tak by bylo možná dobré, kdyby se zeptal učitelů, kolik na těch výplatních páskách opravdu mají. A až potom si srovnával ta čísla,“ řekla Seidlová. Podle té skutečně chybí zaručený nárůst tarifních platů pro čistě pedagogické pracovníky. 

Odbory podporuje i Pedagogická komora. „Komora sdružuje skoro 2700 učitelů a většina z nich v našem průzkumu podpořila požadavky odborů. Naším cílem je, aby vláda zvýšila tarifní platy o 10 procent. Nikoliv jen 8 procent do tarifů a další virtuální 2 procenta do nadtarifní části platu, tedy jak to chce udělat ministerstvo školství teď,“ řekl online redakci prezident komory Sárközi. 

Plat učitelů má být 130 procent průměrné mzdy v ČR

Jak odborový svaz, tak Pedagogická komora ČR požadují, aby platy pedagogů činily 130 procent průměrné mzdy. Podle ČSÚ ve 2. čtvrtletí 2019 vzrostla průměrná mzda pracovníků v ČR na 34 105 korun. Průměrný měsíční plat učitele na základní škole v loňském roce přitom činil 36 623 korun, na střední škole 37 037 korun a na vyšší odborné škole 37 404 korun. Kromě mateřských škol, kde v roce 2018 činil průměrný měsíční plat pedagogů 30 021 korun, byl tedy již v minulém roce plat učitelů vyšší, než je průměrná mzda v ČR. Redakce se proto ptala odborů, jak k částce 130 procent průměrné mzdy došly. 

„Úplně jednoduše, došla k tomu v jednu chvíli i vláda a pan ministr školství. Školství je bráno jako priorita a platy vysokoškolsky vzdělaných pracovníků oproti platům vysokoškolsky vzdělaných učitelů jsou úplně někde jinde. Učitelé jsou na nějakých 70 procentech toho, co je průměrný plat vysokoškoláků v ČR. K těm 130 procentům jsme došli tak, aby to byla skutečně priorita, jakýsi odraz průměrného platu v ČR,“ sdělila redakci Seidlerová.

Špatná je celá struktura školského rozpočtu

Podle prezidenta Pedagogické komory Sárköziho je však špatná samotná struktura státního rozpočtu v souvislosti s výdaji na školství. „V okolních státech jde do školství 5 procent HDP, u nás je to však pouze 3,9 procenta HDP. Ve školství chybí padesát miliard ročně. Další nevýhodou je, že zatímco v Německu nebo Polsku je 11 žáků na jednoho učitele, tak v ČR je na jednoho učitele 19 žáků,“ vysvětlil situaci Sárkozi. 

Inkluze situaci ve školství nijak nepomohla 

Sárkozi také potvrdil, že situaci ve školství ještě zkomplikovala reforma zavádění inkluze. „Inkluze ještě více zatížila pedagogy, tyto děti by měly mít speciální pedagogy, z normálních hodin často nic nemají,“ komentoval reformu socialistů Sárközi. Jeho slova opatrně potvrdila i Seidlová. „Pravda je, že inkluze byla ve školském zákonně ještě dříve, než se stala ministryní školství Valachová. Tím, že v některých školách máme více dětí, a ještě když k těm stávajícím dětem dáme inkludonované dítě - nebo několik inkludovaných dětí, tak nastává to, že učitelé nemají tak úplně čas na ty běžné děti,“ připustila problém s inkluzí Seidlová. 

Do stávky půjde až 60 procent škol

Odborový svaz zatím žádný pochod se symbolickým předáním požadavků na úřadě vlády neplánuje. „Stávka bude 6. 11. probíhat zatím pouze přerušením práce. Některé školy zavřou úplně. Kde školu nemohou zavřít a musejí zabezpečit dohled nad dětmi, tak tam to bude v nějakém režimu, který určí ředitel školy,“ řekla Seidlová. Do stávkové pohotovosti, kterou školské odbory vyhlásily 24. 5., se zapojilo 60 procent škol. Podle posledního průzkumu odborového svazu se navíc do stávky připojí i školy, které nejsou organizované v odborovém svazu. V případě, že se odbory s ministerstvem nedohodnou, nevylučují pokračování stávky. „Ta naštvanost, byť se to panu premiérovi podle vyjádření z dnešního dne nezdá, je opravdu veliká,“ uzavřela Seidlová. 

Dalibor Zítko

reklama