Ověřeno: The Guardian se omluvil Sputniku za to, že označil fotografii dvou mužů před Notre-Damem za podvrh

Britský Guardian se na Instagramu omluvil za to, že fotografie dvou usmívajících se mužů před hořícím Notre-Damem označil za falešné, napsal Sputnik. Autenticita tohoto tvrzení byla však následně zpochybněna na Twitteru, kde lidé upozornili, že lze takový důkaz jednoduše zfalšovat. Tzv. „stories“ navíc Instagram po 24 hodinách maže. Guardian však informaci následně naší online redakci TV Prima potvrdil.
The Guardian se omluvil Sputniku
The Guardian se omluvil Sputniku
SputnikNews
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Na Facebooku se 16. dubna objevila fotografie dvou smějících se mužů před právě hořící katedrálou Notre-Dame. „Muslimové se smějí, zatímco Notre-Dame hoří,“ stálo v pobuřujícím popisku. Ve stejném duchu fotku sdílelo hnutí SPD.

Na internetu se následně začalo řešit, zda je fotografie vůbec pravá. Někteří odborníci tvrdili, že se jedná o podvrh, nakonec se ale prokázal opak. Agentura AFP mladíky vypátrala a potvrdila pravost fotky.

Muži nicméně uvedli, že se nesmáli požáru, ale podlézání policejní pásky. Oba jsou studenti architektury a přišli se podívat na požár zblízka. To, že se tragédii nesmáli, potvrzuje i screenshot jejich konverzace na Snapchatu, kde se k události vyjadřují.

Fotografie podvržená nebyla, byla ale využita ke vzniku nejrůznějších konspiračních teorií, které dávají „smích“ mladíků do souvislosti se vznícením katolické katedrály. Nepotvrdilo se ani, že by se jednalo o muslimy.

Britská omluva

The Guardian označil fotografii ve své instagramové sérii „Fake or Real“ za manipulaci s odvoláním na americké odborníky. Tento týden přišel Sputnik s tím, že se za to britský deník omluvil.

Na zprávu se však snesla vlna pochybností, neboť důkaz zprvu nepůsobil příliš důvěryhodně. Jedná se totiž o screenshot Instagram story, která má jednobarevné pozadí s textem, což není obvyklý formát, který Guardian používá.

Online redakce TV Prima se proto rozhodla zkontaktovat tiskové oddělení britského deníku kvůli ověření autenticity tvrzení. „Můžeme potvrdit, že jsme tuto opravu sdíleli na naší Instagram Story,“ potvrdil její pravost samotný deník The Guardian.

Informaci o omluvě šíří především ruské weby Sputnik a RT. Oběma médiím byl minulý měsíc zakázán vstup na londýnskou konferenci o svobodě médií, protože se podle vládních orgánů podílejí na šíření dezinformací.

 

Štěpán Sochor

Reklama
Reklama