Počet dětí s nadváhou a obezitou roste. Jak problémům předcházet?

Obezita už dávno není záležitostí jenom dospělých, ale čím dál častěji se s ní dnes potýkají i děti. Také v České republice se stále zvyšuje procento dětí trpících obezitou, což je jeden z ukazatelů nesprávné výživy a bohužel i důležitý rizikový faktor výskytu pozdější obezity a dalších civilizačních onemocnění v dospělosti.
Ilustrační foto: Děti konzumují nevhodné potraviny a mají málo pohybu
Ilustrační foto: Děti konzumují nevhodné potraviny a mají málo pohybu
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Výskyt nadváhy a obezity v dětském věku má vážné zdravotní důsledky v oblasti fyzické, psychické i sociální. Nadváhou nebo obezitou trpí přibližně pětina chlapců a desetina dívek. Chlapci převyšují dívky ve výskytu obezity a nadváhy ve všech věkových skupinách. Uvádí to Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků zpracovaná mezinárodní výzkumnou studií HBSC.

Důležité jsou návyky utvořené v dětství

Je nutné si uvědomit, že právě v dětství se učíme stravovacím návykům, které si s sebou poneseme až do dospělosti.

Je důležité začít už doslova od narození, kdy pozitivní vliv má zejména kojení. Doporučováno je kojit své dítě výlučně do 6. měsíce věku a poté začít zařazovat příkrmy. Když začínáme své ratolesti dávat nemléčnou stravu, vždy bychom měli začínat (nesolenou) zeleninou, rozmixovanou do tekuté podoby.

Pokud byste začali naopak ovocem, vaše dítko by si rychle zvyklo na příjemně sladkou chuť a zeleninové příkrmy by začalo okamžitě odmítat. Pozvolna pak zařazujte zeleninovo-masové příkrmy a až nakonec ovocné, jednodruhové kašičky.

Dítě se stravovací zvyklosti učí od své rodiny

Jakmile vaše dítě bude moci jíst stejnou stravu jako vy, pamatujte, že byste měli jít dítku především příkladem. Pokud se ve vaší rodině stravujete zdravě, pestře a vyváženě, pravděpodobně nebude mít problém si na stejné stravování zvyknout i vaše dítě.

Dbejte na obecné zásady zdravého životního stylu, a to už od útlého věku. Naučte své dítě jíst především zeleninu, ovoce, mléčné neslazené výrobky celozrnné obiloviny a libové maso a pokuste se je vyvarovat sladkostí a technologicky zpracovaných, vysoce solených potravin po co nejdelší dobu. Právě v dětství si totiž lidské tělo vytváří předpoklady, kolik tuku bude schopné si do budoucna uložit do zásoby.

Škola není překážkou

Pokud se obáváte toho, jak dítě bude jíst samostatně až bude školou povinné, myslete na to, že zde opět vyhrají návyky, které jste je naučili v útlém věku. Zde je důležité, aby mělo dítě dostatečný energetický základ z domova, ať už hovoříme o snídani či svačině.

Dohlédněte tedy na to, aby vaše ratolest pravidelně snídala a udělejte si čas i na přípravu pestré, výživné a zdravé svačiny, která vaše dítě zasytí až do oběda. Nebude tak mít potřebu vyhledávat sladkosti či jiné pochutiny.

Dbejte na pitný režim

Vyhýbejte se od malička u svých dětí a v rodině konzumaci slazených limonád a zbytečného popíjení vysoce energetických džusů a ovocných šťáv. Pokud se budete držet několika základních zásad a budete své dítko učit zdravým návykům již od mala, můžete ho ubránit před vznikem civilizačních onemocnění v pozdějším věku.

Reklama
Reklama