Mohou příspěvky uživatelů Facebooku vysílat „tajné“ signály o jejich zdraví? Podle nové studie vědců z americké Penn Medicine a Stony Brook Univerzity mohou naše facebookové příspěvky pomoci identifikovat řadu stavů jako jsou úzkosti, deprese a psychózy nebo třeba i diabetes, uvedla agentura DPA.
Vědci pomocí techniky automatizovaného sběru dat analyzovali kompletní historii příspěvků na Facebooku přibližně 1000 pacientů, kteří dali svolení k tomu, aby jejich profily byly porovnány s elektronickými daty jejich lékařských záznamů.
Četnější užívání určitých výrazů může indikovat některé nemoci
Vědci poté vystavili tři modely, aby mohli analyzovat jejich prediktivní sílu: jeden model analyzoval pouze jazyk příspěvků, druhý se zaměřil na demografické údaje, jako je věk nebo pohlaví, a poslední zkombinoval oba dva dohromady.
Při pohledu na jednadvacet vybraných stavů vědci zjistili, že všechny bylo možné na základě Facebooku předvídat. Deset z nich pak bylo možné lépe předvídat na základě údajů z Facebooku než na základě demografických informací.
Některá zjištění se mohla zdát jednoduše intuitivní. Třeba když uživatelé často zmiňují slova jako „láhev“ nebo „pití“, pak se dalo logicky předpokládat, že mají pravděpodobně vyšší sklony k alkoholismu.
Jiné výsledky už tak očividné nebyly. Například lidé, kteří ve svých příspěvcích často užívali náboženské obraty, jako je „Bůh“ nebo „modlit se“, měli patnáctkrát vyšší pravděpodobnost diabetu, než ti, kteří tyto termíny používali minimálně nebo vůbec.
Facebook jako nástroj pro zjišťování deprese
Dále třeba slova vyjadřující nenávist, jako třeba „debilní/blbý/hloupý“ („dumb“) a jiné nadávky – sloužily jako indikátor drogové závislosti nebo psychóz.
Facebook byl již dříve zmíněn jako užitečný nástroj pro pomoc při zjišťování deprese. Studie z minulého roku ukázala, že příspěvky na této sociální síti dokážou detekovat diagnózu této nemoci až o tři měsíce dříve než vyšetření na klinice.
Podle zjištění vědců v nové studii pak existuje potenciál pro vývoj určitého detekčního systému, kterým by uživatelé a potenciální pacienti mohli analyzovat své příspěvky na sociálních sítích.