Pojďte na bowling, svolává politik obyvatele na Facebooku!

Česká města objevují Instagram a Youtube, úředníci odpovídají i po Facebooku. Více jak polovina českých měst komunikuje přes sociální sítě. Převládá Facebook, stále častěji si radnice zakládají i profily na Instagramu.

Zatímco v některých obcích slouží sociální sítě pouze k turistické propagaci, jinde můžete přes Facebook nahlásit nepořádek v ulici nebo se anketami zapojit do rozhodování o podobě náměstí. Vyplývá to z průzkumu vzorku 1200 obcí různé velikosti a počtu obyvatel, který provedla nezisková orgnaizace Kvalikom.

Ve středočeské Příbrami můžete psát otázky na vedení města už dlouhou dobu přes oficiální stránky, kde funguje rubrika Otázky a odpovědi. Sekce je rozdělená i přímo na starostu a místostarosty. „Máme i Facebook, který spravuji a pokud do zpráv přijde dotaz či připomínky, obratem ji s kompetentním zástupcem samosprávy zodpovíde,“ potvrdila online redakci Prima mluvčí města Eva Švehlová.

Některá města jdou ještě dál v komunikaci. Například Michal Malý, který kandidoval do Senátu, zve občany na Facebooku na bowling. Zástupce starosty městské části Praha 8 Petr Vilgus aktivně komunikuje v rámci facebookové skupiny, která je neveřejná, ale můžete se přihlásit, s občany Karlína a Libně. Řeší zde omezení autobusů, nepořádek v ulicích, na který upozorní lidé na fotografiích, řeší vysláním technických služeb a úklidem. Sociální sítě fungují daleko rychleji než nějaké obesílání radnice či chození na úřad. Lidé se aktivně zapojují, protože je to pro ně pohodlnější.

Současný místostarosta Prahy 8 Jiří Vítek založil kdysi facebookovou skupinu Bohnice Čimice Troja, která má v součastnosti asi 12 tisíc členů. Je osobně administrátorem i cenzorem. „Musíte se přihlásit, abyste mohli diskutovat, jsem překvapen co vše se tady řeší. Z mnoha příspěvků cítím i opuštěnost lidí a touhu po komunikaci,“ prozradil Vítek. „Asi nejkurioznějším dotazem bylo, proč hrabeme na sídlišti listí, prý že ježecci si nemůžou dělat příbytky. Souvisí to určitě s migrací lidí a tím, že se sem stěhují lidé z venkova. Pod příspěvkem se strhla obrovská diskuse,“ říká místostarosta.

Lidé na začátku projevili i velký zájem o založení komunikace s názvem „pokec,kaficko,cigarko“. „Ze začátku to fungovalo, zvali se na venčení pejsků, ale pak začali hejty typu ‚najdi si chlapa,‘“ tak jsme to ukončili, dodává Jíří Vítek.

Komunikace je důležitá a sociální sítě přilákají i mladé lidi

„Chtěli jsme vědět, jak české obce přistupují k moderním komunikačním kanálům. Zjistili jsme, že kvůli silné poptávce od obyvatel si čím dál více měst zřizuje účty na sociálních sítích. U měst nad 10 tisíc obyvatel je to již téměř samozřejmost. Měst mezi dvěma a deseti tisíci obyvatel aktivních na sociálních sítích je přes 58 %. U těch menších je to okolo 20 %, ale procento stále roste. Je to, myslím, velmi dobrý výsledek,“ vysvětluje Pavel Novák ze spolku Kvalikom, který letos organizuje mezi městy celonárodní soutěž o nejlepší sociální sítě měst, krajských úřadů, ministerstev, městských firem a veřejných institucí. „Kvalita komunikace se výrazně liší. Někde jsou zde jen základní informace o chodu obce, ale i to je pro obvatele přínos. Jinde si radnice nechávají zpracovat i svou vlastní grafickou identitu, kterou sjednotí s webovými stránkami, novinami a třeba i se štítky na dveřích úřadů. To je případ zlínské radnice nebo radnice Nového Města na Moravě,“ dodává Novák. Zvláštní kapitolou jsou i jiné sociální sítě, zejména Instagram a YouTube. „Pokud má město vlastní profil na Instagramu, pak může oslovit i mladou generaci, která Facebook postupně opouští. Na YouTube radnice zveřejňují kromě přímých přenosů ze zastupitelstva také různé reportáže či rozhovory, kde se často prezentují političtí zástupci, ale i tak lze hovořit o moderním přístupu ke komunikaci,“ líčí Kristina Balysheva, která se zaměřuje právě na hodnocení kvality sociálních sítí veřejných institucí. „Mírně napřed jsou ve využívání sociálních sítí pražské městské části, ale zdatně jim konkurují zejména ta města, která jsou turisticky vytížená a funguje zde snaha o dobrou image,“ popisuje Balsheva. Oficiální účty měst na Facebooku nejsou jen o líbivých fotkách a videích. Běžným obsahem jsou zejména fotografie zatoulaných zvířat, varování při požáru či dopravní nehodě. Díky systému soukromých zpráv si ale často můžete přímo přes Facebook postěžovat na nepořádek v ulici, aniž by stežovatele úředník odbyl s tím, že má využít oficiální e-mail. Liberecká radnice či Praha 2 se navíc obyvatel často dotazuje například na názor k možnému zákazu pyrotechniky či elektronických koloběžek. Jednoznačně nejvíce ale česká města investují do tradičních tištěných novin. Ročně radnice utratí za tisk novin okolo půl miliardy korun. „Oproti tomu jsou výdaje na sociální sítě drobné částky, jen minimum randic totiž na sociálních sítí platí za reklamu,“ vysvětluje Pavel Novák z organizace Kvalikom.

Tagy: