Proč výrobci přidávají do potravin barviva a můžeme si za to sami?

Malý test pro vás. Když se někdo zeptá, co nejvíc ovlivňuje chuť jídla, jaká bude vaše odpověď? Pravděpodobně zmíníte způsob vaření, využité koření a další faktory, které ovlivní chuť v ústech. Bohužel, ať o tom jsme přesvědčeni sebevíce, není to tak úplně pravda. V posledních letech se uskutečnilo mnoho výzkumů, které ukázaly, že naše chutě jsou závislé na úplně jiných věcech, než bychom očekávali.
Barva jídla je důležitá pro první dojem i vnímání chuti
Barva jídla je důležitá pro první dojem i vnímání chuti
freepik.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Důležitým prvkem vnímání chuti je barva pokrmu či nápoje. Nejlépe to dokazuje studie z Bordeaux, kde si profesoři vystřelili ze svých studentů a nabarvili bílé víno potravinářským barvivem na červeno. Poté, co nalili sklenky vína, vyzvali studenty k tomu, aby popsali vlastnosti, které u vína běžně vnímáme.

Přestože za běžných okolností vnímáme poměrně velké rozdíly v chuti bílého a červeného vína, v tomto pokusu to účastníci nepoznali. Bílému vínu s jistotou přiřazovali vlastnosti vína červeného a nikoho nenapadlo, že je něco v nepořádku. Jejich chuťové smysly byly plně ovlivněné tím, co viděli.

Preferujeme obarvené potraviny

Další zkoumání překvapivého jevu na sebe nenechala čekat. Jsou známy pokusy, kde byly pro kolemjdoucí připraveny misky s hráškem. Účastníci měli za úkol posoudit chuť hrášku v jednotlivých miskách. Háček byl v tom, že ve všech nádobách byl jeden a ten samý hrášek, původně z jedné zavařovací sklenice.

Rozdíl byl v tom, že do některé z misek bylo přimícháno zelené potravinářské barvivo a do jiné nikoliv. Závěry tohoto pokusu se nám mohou zdát úsměvné, protože drtivá většina lidí označila obarvený hrášek jako chutnější. Lepší chuť neměl, jen nejspíše vypadal lépe na pohled.

Je možné, aby si mozek na základě předchozí zkušenosti „představil“ chuť?

Náš mozek vnímá více smyslů a vytváří si vlastní odhady na základě dřívějších zkušeností co a jak bude chutnat. Například pokud uvidíte červený popcorn, váš mozek mu dopředu může přiřadit jahodovou příchuť. Výrobci potravin využívají marketingových triků na obalech potravin, aby nás navedli ke koupi konkrétního produktu. A barviva mají zajistit to, že nám tento produkt bude více chutnat. Barva potraviny tak nezajišťuje pouze onen první dojem, ale i druhý v podobě chuti.

Zájem hygieniků o některá syntetická barviva vzrostl poté, co se u některých typů objevily možné karcinogenní účinky. V USA například byla zakázána barviva amarant (E 123) a erythrosin (E 127). V České republice je zatím využívání těchto barviv povoleno. Evropská unie se však v posledních letech sanží jejich využívání omezit.

Reklama
Reklama