Průzkum: TV Prima je nejdůvěryhodnější soukromou televizí v České republice

Nejdůvěryhodnější soukromou televizí v České republice je Prima. Vyplývá to z průzkumu AMI Digital Index, ten také zjistil, že důvěra lidí v televizi a rádio stoupá, naproti tomu důvěra v sociální sítě a webové stránky klesá. Jednou z příčin je i šíření dezinformací a tzv. fake news. Většinu lidí také nezajímá, kdo média vlastní.
logo TV Prima
logo TV Prima

reklama

Kolem 54 procent respondentů pokládá televizi Prima za důvěryhodné médium, vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. Televize Prima si tím polepšila o dvě příčky oproti minulému roku. Nejdůvěryhodnějším médiem v zemi potom zůstává Česká televize - 77 procent dotázaných ji pokládá za důvěryhodnou. Zatímco ve většině postkomunistických států Visegrádu se veřejnoprávní média často dostala pod politický tlak nebo úplně postupně upadla, tak u nás mají naopak velmi dobrou reputaci a těší se velké důvěře, přiblížil výsledky průzkumu Jan Kučmáš, partner komunikační agentury AMI Communications.

Důvěra médiím
Důvěra médiím


Radikální změnou je naopak propad důvěry v segmentu webových médii. „Na zpravodajských serverech si můžou lidé přečíst informace, protože ví, že je tam nějaký žurnalistický proces a podobně. Na druhou stranu na obskurních malých serverech a názorových serverech nemůžou lidé očekávat zdroje informací, ale jenom názory,“ řekl k výsledku Kučmáš. Propad v souvislosti s důvěrou webů byl oproti minulému roku desetiprocentní.

Prvenství důvěry drží veřejnoprávní média i v rozhlasu

Podobný trend lze spatřit i v oblasti důvěry rádií, i zde veřejnoprávní média patří k těm nejdůvěryhodnějším. Českému rozhlasu důvěřuje okolo 62 procent respondentů. „V rádiích, co se týče kvantity, nikoliv kvality, jednoznačně dominuje Český rozhlas. Ten má násobně více, protože má násobně více zdrojů, je dotovaný, tak má mnohem více zpravodajství a je takovým symbolem informací v rozhlasu,“ uvedl Kučmáš. Jedním dechem také dodal, že „s výjimkou Českého rozhlasu většina rádii pro českou populaci znamená zábavu,“ což je jeden z důvodů tak velké důvěry veřejnoprávního média.

Bulvár čtou lidé nejvíce, ale neočekávají od něj informace

Prvenství v důvěře tištěných médii si udržela MF Dnes (43 %), která se nyní nachází ve svěřeneckém fondu premiéra Andreje Babiše, následují Hospodářské noviny, Lidové noviny, Deník a Právo. Přes velkou čtivost lidé důvěřují méně deníku Blesk. „Češi velmi dobře chápou, jaká je role Blesku, on je sice nejkonzumovanější, ale lidé od něj neočekávají informace - očekávají od něj zábavu,“ vysvětlil postoj lidí Kučmáš.

Čechy nezajímá, kdo vlastní média

Průzkum agentur také poodhalil, že okolo 70 procent respondentů nepokládalo za důležitou informaci, kdo vlastní jimi čtené médium. Jen pro devět procent respondentů byla tato informace důležitá a pro 21 procent spíše důležitá. Největší počet lidí potom ví, že kdo vlastní MF Dnes a Lidové noviny (obě média jsou pod vydavatelstvím MAFRA, která je členem holdingu Agrofert – pozn. redaktora). Naopak nejméně lidí ví (12 %), komu patří Právo/Novinky.cz (většinový podíl drží Zdeněk Porybný – pozn. redaktora) a Aktuálně.cz (médium spadá pod vydavatelství Economia, většinový podíl drží Zdeněk Bakala – pozn. redaktora).

Průzkum byl proveden na vzorku N=509, ve věku 15-59 let v dubnu tohoto roku společností AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. 

Dalibor Zítko

reklama

reklama