Problémy se školstvím nejen přetrvávají a naopak ještě rostou, ale vláda je neřeší. To je důvod, proč Pedagogická komora vyhlásila kampaň „Školy zůstávají v černé“. Akce potrvá během celého dubna s cílem upozornit na problémy veřejnost.
„Jednotlivci se do akce Týden škol v černé mohou zapojit tím, že budou pracovat v černém oblečení, s černou páskou na ruce nebojiným viditelným černým doplňkem. Školy mohou vyvěsit černé vlajky, jak už to některé udělaly v rámci Dne učitelů v černé,“ uvádí předseda komory pedagogů Radek Sárközi. Podle něj jde Komoře o to, aby si všimla „média a veřejnost i jiných témat, než je výše platů. Školství má spoustu dalších problémů, jejichž řešení politici neustále odkládají. Proto je časový rozsah větší. Aby byl prostor vše vysvětlit. A proto se zaměřujeme i na rodiče dětí, kteří by měli učitele podpořit. Jde především o jejich budoucnost.“
Akce se opakuje poté, kdy učitelé poprvé předstoupili před žáky v černém na Den učitelů. Navíc v minulém týdnu skoro 4000 učitelů podepsalo protestní dopis politikům. Nelze se divit, když poslanci 26. března schválili navýšení učitelských platů a následující den toto rozhodnutí zrušili v novém hlasování. Ke Dni učitelů tak kantoři dostali místo splněných vládních slibů zrušení schváleného usnesení.Tehdy ministr Plaga na to reagoval, že mluvit o zvyšování je populismus: „Z mého pohledu z toho poslanci udělali bramboračku. Pro mě je důležité to přijaté usnesení, které říká, že se bude přidávat systematicky od 1. ledna každého roku a že platí ten slib z vládního prohlášení – že na konci roku 2021 bude průměrný plat učitele 150 procent hodnoty roku 2017.“ Z opozice poslanec za ODS Stanislav Bláha to vidí jinak: „Další vládní salto mortale - tentokrát u platů učitelů. Ve sněmovně se právě rozjíždí kolo vytáček a trapných výmluv. Skutečný důvod? Koalice vedená premiérem, jehož motto zní "řídit stát jako firmu", najednou zjistila, že nemá peníze na to, aby splnila programové prohlášení.“
Dalšími problémy způsobenými podfinancováním školství mají pedagogové na mysli především to, že chybí školám peníze na pomůcky pro žáky, vybavení škol počítačovou technikou nebo na pomocný personál. Dalším problémem, o kterém kantoři mluví, je to, že místo, aby se připravovali na výuku a vymýšleli zajímavé hodiny, musí trávit spoustu času administrativou. O problémech s inkluzí netřeba ani mluvit. Pedagogům se zdá, že ledacos z toho vzniká tím, že ministerstvo pracuje netransparentně, změny jsou připravovány bez účasti učitelů z praxe a složení pracovních skupin není veřejné.
Pedagogická komora u nové akce zároveň dává politikum ultimátum: „Pokud se premiér a příslušní ministři v průběhu dubna nesejdou nad problémy českého školství se zástupci Pedagogické komory, což je největší školský spolek v České republice, k jednání a nedomluvíme se na konkrétních krocích k nápravě současného stavu a termínech jejich realizace, vyhlásíme v květnu stávkovou pohotovost.“
Mirko Radušević