ROZHOVOR: Jak to bude s daní na pivo? Schillerová: Budou jen dvě sazby

Ministryně financí Alena Schillerová k sazbě daně z přidané hodnoty u piva

Ministryně financí Alena Schillerová k sazbě daně z přidané hodnoty u piva

Na pivo budou do budoucna pouze dvě sazby daně z přidané hodnoty (DPH), a to 10% sazba na točené pivo ve stravovacích zařízeních a 21% sazba pro zbylé případy. To nadále platí. Na dnešní tiskové konferenci to řekla ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Vymezila se tak proti výtkám na složitost zdanění, které se v posledních dnech objevily na sociálních sítích.

Restaurací se od letošního května dotkne přesun točeného piva z nejvyšší 21% sazby DPH do nejnižší 10% a také snížení DPH u stravovacích služeb z 15 na 10 %. „Podporujeme tím naše restaurace, naše hospody, podporujeme tím venkov, o což nám také jde, protože velmi často slýcháme, že tam tento byznys nekvete, jak by si občané přáli,“ uvedla Schillerová.

Na sociálních sítích se tento týden objevila tabulka, která uvádí devět variant pro účtování tří sazeb DPH v restauracích a u stánků prodávajících alkoholické a nealkoholické pivo. Podle mluvčího resortu Michala Žurovce však tabulka účelově kombinuje různé druhy nápojů konzumované v různém prostředí. Extrémním modelovým případem, který se ve skutečnosti neděje, je podle mluvčího například točené nealkoholické pivo načepované do džbánu a odnesené z provozovny.

„Nealkoholické nápoje včetně nealkoholického piva budou nadále zařazeny do snížené 15% sazby DPH s výjimkou nápojů podávaných ve stravovacích zařízeních, což od 1. května 2020 podléhá desetiprocentní sazbě DPH,“ doplnil.

Většina podnikatelů v pohostinství podle AHR změny v sazbách DPH vítá. „Dosud jsme nezaznamenali žádný negativní ohlas ze strany našich členů, stejně tak jako žádný problém s technickou přípravou na změnu sazeb,“ uvedl dnes Stárek.

Asociace v polovině dubna k tématu pro své členy chystá konzultační workshop. Stárek dále upozornil na fakt, že malé výčepy mnohdy ani nejsou plátcem DPH a změna se jich tak nedotkne. Rozhodně však podle něj nesouvisí s tím, že by zákazník nevěděl, kolik zaplatí za pivo. „V nabídkovém lístku dostává vždy konečnou cenu produktu včetně DPH,“ dodal.

ČTK

Tagy: