Naše demokracie pochází z antického Řecka, naše opěvovaná rodičovská dovolená je ze Švýcarska. Dokonce i světoznámé masové kuličky pochází podle zvěstí z Turecka, říká reklama severské aerolinky. Na to ale ostře zareagovali někteří skandinávští politici pravicových populistických stran.
„Co je doopravdy skandinávského? Vůbec nic,“ začíná reklama aerolinky Scandinavian Airlines (SAS), která pobouřila část společnosti. „Všechno je okopírované,“ pokračuje videospot. Reklama se zaměřila na některé aspekty, které bývají spojovány se severskými státy, a vysvětluje jejich původ.
Severská demokracie? Pochází z Řecka. Rodičovská dovolená, na kterou mohou i muži? Vznikla ve Švýcarsku. A obří větrné mlýny spojované s obnovitelnou energií, kterou na severu Evropy využívají, byly vynalezeny v Íránu. Nejen na to poukazuje reklama, kterou později společnost stáhla.
„Vezmeme všechno, co se nám na našich cestách do zahraničí líbí, trochu to poupravíme a voilá! Najednou je to unikátní skandinávská věc,“ tvrdí reklama. Zaměřila se dokonce i na ikonické masové kuličky, které údajně podle zvěstí pochází z Turecka.
Video především vyzdvihuje cestování a ukazuje, že lidem umožňuje vzít ze světa to nejlepší a přinést to zpět domů. „V určitém slova smyslu sem byla Skandinávie přenesena kousek po kousku. Obyčejnými lidmi, kteří našli to nejlepší z našeho domova mimo domov,“ končí spot a povzbuzuje diváky k tomu, aby také vycestovali a „přinesli“ zpět něco ze světa.
Zpráva o „přenesení“ Skandinávie po kouskách ze všech koutů světa se však nesetkala u všech s úspěchem. Politici dánských a švédských protiimigračních nacionalistických stran se proti ní ostře vymezili.
Jako „nesmysl“ a „sebe-nenávist“ reklamu označil tajemník populistické strany Švédští demokraté Richard Jomshof, informuje BBC. „Vždy jsem se snažil létat se SAS, už to ale nikdy neudělám. To slibuji,“ napsal na Facebook.
„Vždy jsem hodně létal s SAS, ale nemohl bych se podívat do zrcadla, kdybych to udělal znovu, neboť na nás takto plivou,“ řekl dánským novinám tiskový mluvčí pro zahraniční záležitosti populistické Dánské lidové strany.
Aerolinka věří, že je kritika jejich reklamy organizovaným útokem internetových skupin. „Nechceme riskovat, že budeme platformou názorů, které nesdílíme. Dočasně jsme proto video smazali z našich komunikačních kanálů,“ uvedla společnost.
„Zdá se to být provokativní, protože Skandinávci moc dobře vědí, že jsme nevynalezli například demokracii,“ řekl podle ABC dánskému tisku profesorský asistent z dánské univerzity v Aarhusu David Delfs Erbo Andersen.
„Za hlavním poselstvím reklamy, že nás cestování obohacuje, si stojíme,“ uvedla SAS.