Dnešní půlnocí začíná takzvaný Black Friday, tedy černý pátek, kdy obchodníci zlevňují své zboží až o několik desítek procent. Tímto dnem zahajují každoroční předvánoční slevy. Jenže někteří prodejci právě těchto výprodejů zneužívají. Jaké finty na zákazníky chystají?
Sledujte aktuální dění i online: Na Primě PLAY - Zprávy
Pokud jde o slevy, celá řada obchodníků, kteří je nabízí, porušuje zákon. Alespoň podle zjištění České obchodní inspekce, která jen za letošní červenec, srpen a září zkontrolovala 933 obchodů a pochybení našla u bezmála čtyř stovek z nich. Za letošek pak rozdala pokuty za dvanáct milionů korun. A Black Friday je dnem, kdy se obchodníci do slevových akcí pouští ještě víc. Právě v předvánočním období tak stoprocentně platí, že není sleva jako sleva. Ne každý obchodník se své zákazníky snaží oklamat, je jich ale stále dost, kteří to dělají. Na co všechno byste si tedy měli dát pozor, až vyrazíte na nákupy s cílem ušetřit?
Šetřete při nakupování s kreditkou. Přehled KREDITNÍCH KARET online
Jak nenaletět?
Nenaletět obchodníkovi je podle odborníků jednoduché. Stačí, abychom se v obchodech nenechali strhnout vánoční melodií, nepodlehli přeškrtnuté ceně na zboží a uvědomili si, že sleva nemusí být vždy výhodná. "V dnešní době je opravdu otázka deseti sekund se podívat na cenový srovnávač a zjistit, že si z vás prodejce dělá legraci," říká finanční odborník Prima Rádce Zbyněk Laisek. O jaké triky se tedy obchodníci nejčastěji pokoušejí?
- "Zejména se jedná o bombastické reklamy o slevách. Například "sleva až 80 procent". Ve finále se to může týkat jednoho druhu zboží a v té prodejně zákazník tápe, za jakou cenu si může nakoupit," říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
- Běžná praxe prodejců je i taková, že den před výprodejem zboží zdraží až dvojnásobně, následně cenu přeškrtnou a napíší opět cenu původní. Takže je to sleva, jak se říká, jen na oko.
- Prodejci například nabízejí 50procentní slevu, jenže se může stát, že po přepočtu zjistíte, že je sleva mnohem menší.
- Rodiče by měli být obezřetní i při nákupu hraček, ty mohou být mnohdy i zdraví škodlivé.
Riziko v kamenných obchodech i na internetu
Rizikové je podle České obchodní inspekce nakupování v kamenných prodejnách i v e-shopech. Zvláště na internetu je prostor pro nekalé obchodníky. A e-shopy budou na slevy lákat také. Během tohoto týdne budou mít podle odhadů tržby přes 3 miliardy. Pokud se rozhodnete nakupovat v internetovém obchodu, který neznáte, určitě se nezapomeňte nejdřív podívat na recenze na daný obchod. V případě negativních ohlasů hledejte vybrané zboží raději jinde. A určitě neplaťte za zboží předem. Varovat by vás měla i příliš výhodná cena oproti jiným e-shopům. "Pokud dáváte někam číslo své kreditní karty, tak to musíte dávat přes zabezpečenou zónu 3D secure," radí také Zbyněk Laisek.
Pozor na vánoční půjčky
Rozhodně byste také měli velmi důkladně zvážit půjčku na vánoční dárky, i když budou (možná zdánlivě) levnější. Na splátkách pak zaplatíte mnohonásobně víc než by zboží stálo před slevou. Může se vám to také vymstít v podobě dluhové pasti a následné exekuce nebo osobního bankrotu. Takových případů není vůbec málo. A rozhodně také podle odborníků platí, abyste nikdy nekupovali, co nepotřebujete nebo s takovým cílem, že to snad někomu udáte. Ať je sleva jakkoliv lákavá!
Nejčastější chyby prodávajících při slevových akcích
S jakými praktikami se můžete (nejen) během předvánočního období setkat? Tady je přehled nejčastějších chyb obchodníků:
- Neseznamují zákazníky s cenou výrobků a služeb. Lživě uvádějí, že je zboží zlevněno, ale přitom je cena stejná a někdy i vyšší.
- Porušují poctivost prodeje výrobků a služeb (např. správná hmotnost, míra, jakost)
- Chybí povinné informace při nabídce a prodeji výrobků a služeb.
- Nevydávají doklad o zakoupení výrobku a služeb.
- Nejsou uvedeny informace v češtině.
Co by měli obchodníci dodžet při slevových akcích?
- Zboží musí být vždy označeno cenou původní a cenou po slevě.
- Zlevněné zboží musí být vybaveno všemi povinnými informacemi – o výrobci/dovozci, o materiálovém složení, upozorněními na rizika, značkou shody (v případě stanovených výrobků) a také návody k použití a údržbě, je-li to vzhledem k charakteru výrobku nezbytné (el. přístroje, elektronika…)-
- Účtovaná cena musí souhlasit s cenou uvedenou u výrobku na prodejně.
- Zlevněné zboží lze reklamovat. Nicméně nelze reklamovat zboží s poškozením, o kterém byl spotřebitel informován před jeho koupí nebo kvůli kterému bylo zboží zlevněno.
- Platí 24měsíční záruční doba (pokud není dohodnuto jinak).
Nákup dárků ze zahraničí? Ideálně přes platební bránu
Plánujete koupit nějaké dárky i v zahraničním e-shopu? Podle Evropského spotřebitelského centra je nejvhodnější platit kartou nebo přes elektronickou peněženku. Jen tak prý budou vaše peníze nejlépe ochráněny. „Zásadní je pokud možno neplatit bankovním převodem. Pokud zboží není doručeno, nebo se spotřebitel stane obětí internetového podvodníka, tak po odeslání už není moc šancí, jak peníze dostat zpět. Jsou e-shopy, které jiný způsob platby neumožňují, ale v tom případě je nutné ověřit si důvěryhodnost prodejce a zjistit zkušenosti jiných uživatelů,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které zdarma pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiných zemí Evropské unie, Norska a Islandu. Podle zkušeností centra je nejvhodnější zaplatit kartou na zabezpečené platební bráně nebo využít některý ze systémů elektronických peněženek. Tam je pak možnost vrácení peněz v případě, že zboží není doručeno a podnikatel přes opakované výzvy zboží nepošle ani nemá v plánu vrátit peníze. Dobírka prý není v zahraničí běžnou formou platby. A i ta může být riziková, nejen v případě balíčků ze zahraničí. Může vám totiž přijít něco úplně jiného. Nejlepší je balíček ještě před podepsáním doručovateli otevřít a zkontolovat.
Odkazy, které se můžou hodit
- Rizikové e-shopy: www.coi.cz/cz/spotrebitel/rizikove-e-shopy
- Evropske spotřebitelské centrum: www.evropskyspotrebitel.cz
- Ministerstvo průmyslu a obchodu zprovoznilo pro ochranu spotřebitele i novou facebookovou stránku Ochrana spotřebitele (www.facebook.com/OchranceSpotrebitele), kde se lidé mohou zeptat na radu. "Ale předpokládám, že tam bude i sdílení zkušeností mezi samotnými spotřebiteli," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Ivana Kropáčková, ve spolupráci s Josefem Mádle, reportérem Zpráv FTV Prima
Novinky pro spotřebitele a spoustu tipů, jak ušetřit, najdete i na našem Facebooku. Přidat si nás můžete zde.