Smlouvy „na dálku“: Na co si dát pozor?

Dnes je to běžné. Nakupování přes internet nebo po telefonu. Pohodlně z domova si můžete sjednat i pojištění nebo hypotéku. Ne vždy se ale obchod uskuteční k vaší spokojenosti.
Nakupování z pohodlí domova
Nakupování z pohodlí domova
thinkstock.com

reklama

Snad každý si alespoň jednou vyzkoušel nakupování přes internet nebo po telefonu. Nakupování zboží nebo sjednávání služeb bez nutnosti návštěvy obchodu či pobočky se obecně říká distanční uzavírání smlouvy. Je to smlouva, která je uzavřena pomocí prostředků komunikace na dálku – tedy prostřednictvím telefonu, internetu, teleshoppingu, případně reklamy či katalogu s objednávkovým tiskopisem.

Ušetřete až 50 % vaší útraty za telefon! Srovnejte si přehledně nabídky mobilních operátorů a vyberte si ten, který je pro vás nejvýhodnější.

Do obchodu ani krok!

Uzavření takové smlouvy se z principu obejde bez fyzické přítomnosti obou smluvních stran na jednom místě a ve stejném okamžiku. Distanční smlouvou je ale i varianta objednání zboží prostřednictvím telefonu nebo internetu, po kterém následuje osobní vyzvednutí v kamenné prodejně.

Desítky tisíc lidí si u nás každý den objednají zboží přes internet nebo po telefonu, další tisíce sjednávají například finanční služby – zřizují si bankovní účty, sjednávají pojištění na cestu, penzijní spoření nebo hypotéku. Možnost uzavřít smlouvu z pohodlí domova nabízejí obchodníci, banky, pojišťovny i další instituce. Je to ale také velká příležitost pro nejrůznější podvodníky, kteří se snaží nekalými praktikami nalákat důvěřivé lidi jen díky příjemnému hlasu na "velmi výhodné" nabídky.

Podezřelá nabídka po telefonu

Před nabídkami po telefonu teď varují spotřebitelská sdružení. Při podobných hovorech hrozí, že snadno přistoupíte na smlouvu, díky níž přijdete o tisíce korun. Někteří obchodníci totiž zneužívají fakt, že podle občanského zákoníku je možné stvrdit smlouvu i ústním souhlasem.

Nepříjemnou zkušenost má za sebou také podvedená žena, která si přeje zůstat v anonymitě. Obchodník na druhém konci drátu ji zmátl a manipulační technikou ji v podstatě nakonec nechal odsouhlasit to, s čím nejprve nesouhlasila. Tím uzavřela smlouvu na dálku, ačkoliv vůbec nechtěla.

Žena s telefonem na ulici

REPORTÁŽ: Manipulace se zákazníky aneb Obchodování po telefonu v praxi

Kdo má na co právo a jaké jsou povinnosti

Obecně se uzavírání smluv na dálku opírá o paragrafy v občanském zákoníku. Oproti staré legislativě mají spotřebitelé v této souvislosti od začátku ledna tohoto roku, kdy začal platit nový občanský zákoník, lepší podmínky. Lépe chráněni jsou právě v oblasti odstoupení od smlouvy.

Ještě než se uzavře smlouva distančním způsobem, je podnikatel povinnen informovat potenciálního zákazníka o tom, kolik bude stát uzavření obchodu na dálku, pokud se ceny liší od základní sazby (např. cena za hovor), jestli musí například zaplatit zálohu nebo jestli a za jakých podmínek mu zaniká právo odstoupit od smlouvy.

V případě on-line uzavírání smluv musí prodejce podle zákona okamžitě zákazníkovi potvrdit objednávku. A co nejdřív dodat písemné vyhotovení smlouvy a obchodní podmínky.

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů. Lhůta běží ode dne uzavření smlouvy, v případě kupní smlouvy ode dne převzetí zboží.

Aby byla stanovená lhůta dodržena, stačí, pokud spotřebitel na adresu prodejce odešle odstoupení od smlouvy ve čtrnáctidenním termínu a následně má ještě 14 dnů na to, aby zboží odeslal zpět.

Finančí produkty mají jiné podmínky

U některých finančních produktů se termíny na odstoupení od smlouvy ale liší. Například od smlouvy o životním pojištění nebo penzijním připojištění má spotřebitel právo odstoupit ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy byl institucí informován, že byla mezi nimi uzavřena smlouva na dálku. A pokud třeba banka nebo finanční společnost sdělila klamavý údaj, může „spotřebitel odstoupit do tří měsíců ode dne, kdy se o tom dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl“.

Kdy nelze odstoupit od smlouvy?

V některých situacích ale není možné od smlouvy odstoupit. Týká se to například odběru novin, časopisů, zboží, kteřé bylo upraveno na míru a podle přání zákazníka nebo pokud se změnily podmínky poskytnuté služby nezávisle na prodejci či poskytovateli. To se týká například finančních služeb v souvislosti s nákupem cenných papírů nebo deviz. Nelze odstoupit od smlouvy například ani v případě uzavření cestovního pojištění s pojistnou dobou kratší než jeden měsíc.

Výhody a nevýhody

Mezi výhody takového uzavření smlouvy patří možnost realizovat vše rychle a z pohodlí domova a možnost odstoupení do 14 dnů od uzavření smlouvy, respektive převzetí zboží, bez udání důvodu.

Další výhodou je to, že obchodníci mnohdy nabízejí zboží či služby za levnější ceny, než jsou k dostání v kamenném obchodě nebo na pobočce banky či pojišťovny.

Mezi nevýhody patří v případě nákupu zboží nemožnost si věci vyzkoušet a vidět na vlastní oči. Právě z tohoto důvodu existuje možnost vrácení zboží. Nepříjemnosti mohou vznikat také v případě reklamace, kdy je nutné zboží posílat na vlastní náklady zpět prodejci, který může být z daleka.

Další nevýhodou je fakt, že někdy nevíte, s kým jednáte, a můžete snadno naletět.

Mohlo by vás ještě zajímat:

Někdy se reklamaci nevyhnete

Reklamace: Co se změnilo a co zůstává při starém?

Pohodlí domova...

Jak ušetřit za domácnost? První krok je "být on-line". Jaký je druhý?

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

reklama

reklama

Něco se chystá. Nová prima+ již brzy!