„Stanu se pilotem, když s tím přistanu?“ vtipkoval mechanik, který ukradl dopravní letadlo. Pak havaroval

Šokující případ vyšetřují od pátečního večera američtí policisté. Zaměstnanec letecké společnosti totiž z letiště v Seattleu ukradl prázdné dopravní letadlo, s nímž později havaroval u nedalekého ostrova. Pachatel pravděpodobně nepřežil, motiv jeho činu je předmětem vyšetřování.
Bombardier Q400 společnosti Alaska Airlines
Bombardier Q400 společnosti Alaska Airlines
Youtube/TheHDAviation

reklama

Podle amerických úřadů provedl muž „nepovolený vzlet“ v pátek v noci, což zapříčinilo uzavření provozu mezinárodního letiště Seattle-Tacoma. Za odcizeným dvoumotorovým letadlem typu Bombardier Q400 s kapacitou 76 míst patřící společnosti Alaska Airlines okamžitě vyrazily dvě stíhačky F15, které už jen sledovaly, jak stroj havaroval v Pugetově zálivu. Pilot podle všeho nepřežil.

Vyšetřovatelé pak vyloučili, že by se jednalo o teroristický čin. Místní šerif novinářům řekl, že se jednalo o „úlet, který skončil velice špatně“. Stanice ABC7 News pak ještě dodala, že „většina teroristů nedělá akrobatické kousky nad vodou“.

Proč mechanik ukradl letadlo, zatím není jasné. Během svého letu ale více než 20 minut vtipkoval s pracovníky kontrolní věže. „Hele, myslíte si, že když s tím úspěšně přistanu, zaměstná mě Alaska jako pilota?“ ptal se podle listu Daily Mail 29letý pilot-amatér, který údajně před tím neměl žádné zkušenosti s ovládáním letadla. To ostatně potvrdil i sám únosce, který na otázku pracovníků kontrolní věže, jestli se mu pilotuje dobře, odpověděl: „To teda sakra jo, je to bomba. Před tím jsem hrál video hry, takže trošku vím, jak na to.“

Že virtuální realita není to samé, co opravdový kokpit, poznal muž zhruba po hodině svých eskapád. Letadlo zatím z neznámých příčin narazilo do jižní části ostrova Ketron, přibližně 50 kilometrů jižně od letiště v Seattleu. Okolí havárie okamžitě zachvátily plameny, takže je vysoce pravděpodobné, že pilot nehodu nepřežil.

Očití svědci vypověděli, že letadlo provádělo podivné akrobatické kousky, které jsou typické spíše pro stíhačky. Mezi nimi měl být i například velice obtížný trik „barrel roll“, při kterém kterém letadlo horizontálně opíše ve směru letu šroubovici. Údajně se měl úspěšně pokusit i o takzvaný looping.

Vyšetřovatelé se zaměří předvším na to, jak je možné, že se mechanikovi podařilo dostat do kokpitu, kde nikým neobtěžován nastartoval a poměrně jednoduše vzlétl. Podle leteckého experta Davida Gleava, kterého oslovila stanice BBC, totiž letadla těchto velikostí nefungují jako auta na klíček a není vůbec jednoduché je uvést do provozu. Případ si už převzala FBI a Alaska Airlines prý s vyšetřovateli úzce spolupracuje.

reklama

reklama