Studenti a důchodci možná budou jezdit zadarmo vlakem. Podle kritiků to přinese problémy

Vláda chce bezplatnou železnici pro studenty a seniory. Nicméně podle kritiků to přinese nemalé problémy, přesněji konec pohodlného cestování a současně diskriminaci některých skupin lidí.
9. 1. 2018 ZPRÁVY: STUDENTI A DŮCHODCI MOŽNÁ BUDOU JEZDIT ZADARMO VLAKEM – PODLE KRITIKŮ TO PŘINESE PROBLÉMY
9. 1. 2018 ZPRÁVY: STUDENTI A DŮCHODCI MOŽNÁ BUDOU JEZDIT ZADARMO VLAKEM – PODLE KRITIKŮ TO PŘINESE PROBLÉMY

reklama

Kdo by nechtěl cestovat zdarma? Ale jak se říká, každá mince má dvě strany a ta druhá odvrácená je, že například ne všichni budou moci bezplatné jízdné využít, a to prostě proto, že k nim koleje nevedou. Podle kritiků by ale mohlo jít o diskriminaci.

„V České republice některé trasy jsou výrazně autobusové, že tam prostě cestující jezdí autobusy, je to třeba mezi Libercem a Prahou a tam prostě cestující nemohou využít z logiky věci žádnou takovouto slevu,“ říká mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj. Ministr dopravy Dan Ťok si ale myslí, že si to senioři a studenti zaslouží.

České dráhy potvrdily nákup 100% podílu firmy Chaps

České dráhy koupily Chaps stojící za IDOSem. Cenu kontroverzního obchodu ale tají

Bezplatné jízdné si už vyzkoušeli i na Slovensku. Podle kritiků tam pak ale klesla kvalita cestování vlakem, údajně proto, že stát dotoval jízdné a například investice do nových vlaků zůstaly na druhé koleji. „Taky to ročně přijde asi zhruba na v přepočtu na 380 milionů korun a myslím si, že senioři zejména by ocenili asi spíše, kdyby měli něco více ke svému důchodu,“ myslí si poslankyně Markéta Pekarová Adamová (TOP 09).

Kritici se také obávají, aby bezplatného jízdného lidé nezneužívali. Mělo by jít spíše o cílené slevy. U studentů například na cestu z domova do školy a zpět. „Protože je to prostě zdarma a u toho je samozřejmě třeba nastavit tu hranici tak, aby se přesně jednalo ještě o efektivní sociální pomoc a nesklouzlo to právě k něčemu, co pak už zbytečně bude jenom zvyšovat náklady a bude vyžadovat úhrady z veřejných peněz,“ vysvětluje Ondrůj.

Každopádně myšlenku o bezplatném jízdném je potřeba ještě dopilovat a to bude jistě chvíli trvat. Na první vlaky nacpané k prasknutí lidmi, kteří se chtějí svézt zadarmo, si budeme zřejmě muset ještě chvíli počkat. 

reklama

reklama