Švýcarský hotel čelí skandálu kvůli posílání židovských návštěvníků do sprch
Hotel Aparthaus Paradies ve švýcarském lázeňském městě Arosa se potýká s neobvyklým skandálem. Na sociálních sítích totiž začala kolovat fotografie s oznámením, ve kterém žádali zaměstnanci hotelu své „židovské návštěvníky“, aby se nezapomínali sprchovat před i po návštěvě hotelového bazénu. Pobouřeně zareagovali nejen hosté, ale i někteří izraelští představitelé. Dle portálu Swissinfo bylo mezitím vyhlášení samotnými zaměstnanci odstraněno se slovy, že se jednalo o pouhé nedorozumění.
„Naše židovské návštěvníky – ženy, muže i děti, prosíme, sprchujte se před i po své návštěvě hotelového bazénu. Pokud pravidla nebudete dodržovat, budu nucena pro Vás bazén uzavřít,“ stálo na oznámení, které podepsala manažerka hotelu Ruth Thomannová.
Už to by hosté židovského původu nejspíše jen těžko rozdýchali. V kuchyni na ně ale čekalo další překvapení v podobě druhého oznámení: „Pro naše židovské návštěvníky: přístup k mrazáku budete mít jen od 10:00 do 11:00 a od 16:30 do 17:30. Doufám, že chápete to, že se našim zaměstnancům nelíbí neustálé vyrušování.“
Swiss hotel tells Jews to shower before using the swimming pool.https://t.co/bkrQmU76zT pic.twitter.com/q3HYOtjy5y
— Secret Flying (@SecretFlying) August 16, 2017
Netrvalo tak dlouho a pobouření hosté už své zážitky ze Švýcarska líčili izraelské televizní stanici Channel 2, od které převzala informace i ostatní média. Hotel se tak okamžitě dostal pod ostrou kritiku nejen izraelské veřejnosti, ale také úřadů. Například izraelské ministerstvo zahraničí ústy náměstkyně Tzipi Hotovelyové označilo incident za „zrůdný projev antisemitismu“.
Izraelský velvyslanec ve Švýcarsku pak kontaktoval hotel a zpovídat se muselo také švýcarské ministerstvo zahraničí, které odsoudilo „rasismus, antisemitismus a jakoukoliv formu diskriminace“. Vlivní židovští aktivisté z Centra Simona Wiesenthala pak dokonce švýcarskou stranu požádali, aby byl hotel zavřen a jeho vedení potrestáno.
Žádný antisemitismus, šlo prý jen o nedorozumění
Po vlně negativní kritiky byla obě oznámení samozřejmě odstraněna. Manažerka hotelového zařízení se omluvila a v rozhovoru pro deník The Algemeiner objasnila, proč nechala vývěsku v hotelu umístit: Někteří židovští návštěvníci se údajně koupali v oblečení a sprcha jim byla cizí, na což si stěžovali ostatní hoteloví hosté.
„Majitel hotelu mě důkladně požádal o zamezení aktivit těchto návštěvníků. Poněkud naivně jsem nechala vytvořit tuto vývěsku,“ nechala se slyšet Thomannová. Na druhou stranu ale tvrdí, že kritika za oznámení na lednici je neoprávněná: „V zájmu zkvalitnění služeb umožňujeme našim izraelským návštěvníkům uskladnit si své košer potraviny v našem mrazáku. Ale to je povoleno pouze těmto hostům. Smluvila jsem časy, kdy mohou mrazák využívat, aby se i naši zaměstnanci mohli v klidu naobědvat a odpočinout si,“ řekla manažerka pro švýcarský list Blick.
Thomannová nicméně přiznala, že výběr slov byl nevhodný. Izraelské návštěvníky ujistila, že jsou v hotelu vítáni. Otázkou ale je, kolik jich tam po skandálu ještě zavítá.
Autor: Pavlína Švarcová