Až u 20 % dopravních nehod hraje roli únava. Tomu by měl zabránit nový systém, který monitoruje, jestli řidič neusíná. Sledovat bude také, jestli člověk nekouká do telefonu a sleduje řízení.
Německá firma Bosch v prosinci oznámila, že vyvinula systém, který má udržet pozornost řidičů na vozovku. Informuje o tom CNN.
Technologie bude za pomoci kamer a umělé inteligence monitorovat, jestli řidič náhodou nezavírá oči nebo nesleduje místo silnice například mobilní telefon.
Systém dá řidiči vědět, že by si měl odpočinout, pokud zpozoruje únavu nebo rozptýlení. Upozornění proběhne ve formě světla, tónu, případně zavibrováním volantu či zpomalením vozidla. Způsob si bude moci vlastník auta nastavit.
Kamera bude snímat, jak často řidič mrká a jestli se dívá před sebe. „Na základě těchto informací systém pozná, jestli jste unavený, protože budete otevírat a zavírat oči pomaleji,“ řekla CNN Annett Fischer, tisková mluvčí společnosti.
Evropská unie v březnu tohoto roku rozhodla, že bude povinné implementovat podobné bezpečnostní systémy do nově vyráběných aut od roku 2022.
Starosti ale vyvolává strach o ochranu soukromí. Systém totiž snímá a ukládá velké množství osobních informací. Podle německé společnosti bude data vyhodnocovat pouze systém v autě a nebude ukládán ani distribuován firmě, ani třetím stranám.
Únava je stejně nebezpečná jako alkohol
Ročně umře na silnicích asi milion lidí. Telefonování při jízdě zvyšuje riziko nehody čtyřikrát, posílání textových zpráv až třiadvacetkrát.
Odborníci varují, že únava za volantem představuje stejné nebezpečí jako alkohol. Podle dat Evropské komise ovlivňuje 20 % dopravních nehod, rozptýlení nad jídlem nebo mobilem až 30 %.
BESIP upozorňuje, že se unavení lidé chovají velmi obdobně jako podnapilí. Na rozdíl od alkoholu, u kterého si lidé za volantem nebezpečí uvědomují, nepřidávají řidiči únavě stejnou úroveň rizika.
Pokud člověk zaznamená, že se mu chce za volantem spát, měl by si zapnout rádio nebo otevřít okno a zajet co nejdříve na odpočívadlo. Tam je dobré vydechnout, na chvíli se prospat nebo se protáhnout a prokrvit mozek.
Podle policie se nehody stávají nejčastěji pár kilometrů od domova, kde si řidiči věří, že už vzdálenost dojedou. Problematika se týká profesionálních řidičů, kteří tráví na cestě dlouhé hodiny. Dále také mladých mužů nebo lidí, co pracují na směny nebo více než 60 hodin týdně.
V České republice už došlo letos k více než 100 tisícům dopravních nehod. Přes pět set osob zemřelo a necelé dva tisíce byly těžce zraněny. Lehká zranění si odneslo asi 22 tisíc lidí.