Teplota, chřipka, kašel, únava? Přehled potravin, které usnadní léčbu typických zimních neduhů

I ty úplně obyčejné potraviny můžou efektivně pomoci při nejrůznějších zdravotních potížích...
Červená řepa obsahuje řadu prospěšných látek
Červená řepa obsahuje řadu prospěšných látek
pixabay.com

reklama

Chřipka i běžné nachlazení jsou velmi nepříjemné a umí člověka na několik dnů až týdnů dostat z formy. Zdravotní stav se navíc může někdy i zkomplikovat. Obvykle se neléčí určitými medikamenty nemoc jako taková, ale snažíme se zmírnit projevy přidružené. Během zimy nás ale mohou potrápit i jiné nepříjemnosti. Pro své specifické účinky přitom podle mnohých výživových odborníků i lékařů umí léčbu těchto potíží urychlit některé potraviny.

Nachlazení

Rýma, ale i škrábání v krku nebo (mírný) kašel. To jsou typické projevy nachlazení. Pokud nemoc provází teplota, je pouze mírně zvýšená. Rýma obvykle trvá přibližně týden, aby se ale stav nezkomplikoval, je nutné poctivě smrkat a udržovat nos co nejvíc průchodný. Při uvolňování ucpaného nosu je léty ověřenou „domácí medicínou“ slepičí nebo kuřecí vývar s cibulí a česnekem – a to jeho konzumace i inhalování. Jeho účinky při uvolňování ucpaného nosu potvrzuje i studie amerických lékařů, kterou představili před několika lety. Podle ní kuře a zelenina umí zpomalit aktivitu látek, které jsou za ucpaný nos zodpovědné. Navíc vývar dodá tělu potřebné horké tekutiny. Jiné výzkumy zase hovoří o slabých antibiotických účincích.

Ostré pokrmy mohou dočasně pomoci uvolnit nos také – proto je vhodné do jídla přidat třeba chilli papričky nebo více pepře. Díky rostlinným antibiotikům je vhodné při rýmě i jiných projevech nachlazení konzumovat také cibuli. Obecně se doporučuje také zázvor, ale v rozumném množství - maximálně cca 4 g na den pro dospělého.

Specialistka na zdravou výživu Jarmila Mandžuková ve své knize "Co jíst, když…" mimo jiné uvádí, že podle německých výzkumů je jediným receptem na rýmu zvýšená konzumace řeřichy seté, kterou lze velmi jednoduše pěstovat v misce s vatou přímo na kuchyňském stole. Můžete tak mít přísun čerstvých vitamínů kdykoliv po ruce.

Pokud vás bolí v krku, je podle některých doporučení vhodné konzumovat zejména citron a/nebo česnek (ideálně nastrouhaný nebo nakrájený na plátky), který má antivirové a antibakteriální účinky. 

Česnek a citron pomáhají při léčbě nachlazení
Autor: pixabay.com Česnek a citron pomáhají při léčbě nachlazení

Během celé nemoci nezapomeňte popíjet čaje s příznivými účinky na nachlazení – jedná se zejména o lipový čaj (s medem), případně mátový či bezinkový.

Trápí-li vás i kašel, vyzkoušejte lněné semínko. „Medem oslazený čaj ze lněného semena se velmi osvědčil při zánětech horních cest dýchacích. Připravíme jej ze dvou lžiček rozdrceného semena, která zalijeme večer ¼ l studené vody. Nápoj před použitím přihřejeme a pijeme vlažný, a to 2 – 3 šálky denně,“ radí Jarmila Mandžuková.

Chřipka

Chřipka je vážnější nemocí než běžné nachlazení. Provází ji velká a dlouhotrvající únava, bolest hlavy, kloubů, svalů a často vysoká horečka. Na rozdíl od nachlazení, které se rozvíjí postupně, přichází náhle a může slabé jedince ohrožovat na životě. Podle lékařů vyžaduje striktní klid na lůžku.

Pokud jde o potraviny, které mohou při chřipce pomoci zlepšit zdravotní stav, je vhodné sáhnout opět po cibuli či česneku, jako je to u nachlazení. Účinná může být i červená řepa, ze které lze připravit léčivý sirup. „Řepu nakrájíme na malé kostičky a prosypeme moučkovým cukrem. Po několika hodinách pustí řepa léčivou šťávu, které užíváme 1 lžíci několikrát denně,“ doporučuje Jarmila Mandžuková.

Vhodná je také údajně zvýšená konzumace banánů (mají pomáhat zkrátit dobu léčby při 3 – 4 kusech denně) či křenu, který obsahuje až dvojnásobné množství vitamínu C než citrusy, a navíc působí jako přírodní antibiotikum.

Potřebné látky účinné v boji proti chřipce dodají tělu také čaje – především šípkový a lipový.

Teplota/horečka

Zvýšená teplota či horečka není nemocí, ale pouze doprovodným příznakem jiné choroby. Přirozeným prostředkem, který zvýšenou teplotu snižuje, je podle Mandžukové odvar z ovesných vloček. A také pomeranče a pomerančová šťáva.

Pomeranče pomáhají při srážení teploty...
Autor: pixabay.com Pomeranče pomáhají při srážení teploty...

Zánět močových cest a měchýře

V zimě také řada žen trpí mnohem více na záněty močových cest a měchýře. Jedná se v 90 procentech případů o bakteriální problém a léčí se často antibiotiky. I bez léčby ale samo po několika dnech odezní – tělo se s ním vypořádá samo. Nicméně během nemoci jsou projevy velmi nepříjemné. Jak si pomoci potravinami? Je opět na místě sáhnout po křenu či česneku. Baktericidní a antiseptické účinky má také skořice a je vhodné ji při zánětech močových cest na základě řady doporučení užívat.

Podle lékařů lze s touto nemocí velmi účinně bojovat také pomocí D-manózy, což je jednoduchý cukr, který je obsažen v jablcích nebo hruškách. „D-manóza je jednoduchý cukr, který se nemetabolizuje, ale odchází rovnou do moči,“ popisuje gynekoložka Martina Hourová. A v moči blokuje infekci speciálním způsobem. „Když se D-manóza dostane do moči, kde se setká s tím nejčastějším vyvolavatelem, bakterií E. coli, obalí ji jakýmsi speciálním filmem, že se nemůže přichytit na stěnu měchýře, vyvolat zánět a je vymočena. Tak jak přišla, tak odejde,“ doplňuje urolog Jiří Černý. D-manóza tak může být velmi zajímavou, přírodní alternativou antibiotické léčby. D-manózu můžete koupit i v lékárnách. V instantní formě například pod názvem Blokurima.

Je nutné také během onemocnění hodně pít. Dostatek tekutin zvýší průtok moči, která vyplaví škodlivé látky z močových cest.

Ideální svačina na zimní období...
Autor: pixabay.com Ideální svačina na zimní období...

Zvýšená únava

Cítíte se v zimě bez nálady, jste najednou unavení a vyčerpaní? Je to pravděpodobně nedostatkem slunečních paprsků a tmou, která je venku, když vstáváme a znovu už odpoledne při návratu domů. Zkuste opět konzumovat česnek, který by měl umět únavu odstranit a dokonce zlepšit i náladu. Chcete-li přehlušit ne úplně příjemné aroma, zkuste vypít sklenici mléka, žvýkat anýz nebo sníst jablko. Obecně byste v boji s únavou měli konzumovat více potravin obsahujících vitamíny B a C. Vitamín C obsahují zejména křen, řeřicha, pomeranče, šípky nebo růžičková kapusta. Vitamíny skupiny B umí zatočit s únavou za jediný den. Nejúčinnější je pravděpodobně užívání sušeného pivovarského droždí, bohatým zdrojem "béčka" jsou i klasické pekařské kvasnice, dále játra, vlašské ořechy, ovesné vločky, špenát, arašídy, slunečnicová semínka či vejce. 

Ivana Kropáčková​

reklama

www.porovnej24.cz

reklama