Tohle všechno můžou být šmejdi aneb Varování před aktuálními praktikami, kdy vás někdo chce okrást

Pokud používáte internet, cestujete nebo máte telefon, můžete se dostat do situace, kdy vás někdo okrade nebo se o to bude snažit. A není to nic neobvyklého. Jak takové znaky podvodu rozpoznat?
12. 8. 2017 ZPRÁVY: Facebookem se šíří další vlna podvodů – z uživatelů mámí podvodníci tisíce korun
12. 8. 2017 ZPRÁVY: Facebookem se šíří další vlna podvodů – z uživatelů mámí podvodníci tisíce korun

reklama

Ne každý je poctivý, v celé řadě situací můžete narazit na podvodníky či zloděje, kteří se budou snažit obohatit na váš úkor. Někdy nezákonně, někdy takovými kličkami, které jsou v podstatě ve výsledku podle legislativy v pořádku. Na co si dát teď největší pozor? Kdo vás může ohrozit? A jak se bránit nebo problémům zcela předejít?

Zloději (nejen) během dovolených

Možná vám to přijde přehnané, ale zloději opravdu nespí. „Letní měsíce jsou z hlediska vloupání do obydlí nejrizikovějším obdobím roku. Velká část občanů v tomto čase tráví rekreaci v tuzemsku či v zahraničí a jejich obydlí bývají bez dohledu a často nedostatečně zabezpečená,“ varuje Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality ministerstva vnitra. A dodává: „Důležité je dobré osvětlení před objektem. Zloděje odrazuje od pokusu vniknout do obydlí, protože by mohl být viděn. Dbejte na to, aby keře a stromy nezakrývaly velkou část objektu, to by mohlo zlodějům umožnit pracovat ve skrytu. Keře vhodně prostřihávejte. Díky lepší viditelnosti mohou tak i vaši sousedé snáze kontrolovat, zda je vše v pořádku.“

Nedejte proto zlodějům příležitost, aby vás vykradli. Ze zkušenosti je dobrý tip vyvolat zdání, že v bytě někdo stále je. Například můžete nechat trvale zapnuté energeticky nenáročné světlo nebo lampičku zapojit na časový spínač. Domluvte se se sousedy, aby vám vybírali schránku nebo zalili kytky. A aby to všechno nebylo zbytečné, nesdílejte své fotky na sociálních sítích, pokud jste ještě na dovolené. Zkuste nepropadnout touze se pochlubit a ještě sdílet svoji polohu, navíc s oznámením, kdy se budete vracet...

Podomní prodejci

V celé řadě obcí po České republice už je jejich činnost zakázána vyhláškou. Přesto stále fungují a vymýšlejí nové a nové fígle, jak z lidí vymámit peníze. Prodejci, kteří zvoní u dveří, přitom působí dost profesionálně, mile a šarmantně. Alespoň na začátku. Pokud se naopak začnete cukat, začínají být i agresivní. Mají naučené fráze, které často zafungují. Zaměřují se zejména na seniory, ale zkouší to všude. Naposledy přišli s nabídkou výměny zámků – ale dosti předražené. Lidi upozorňují na to, že mají málo zabezpečené dveře proti zlodějům a nabídnou výměnu zámku. Pak ale požadují zaplatit několikanásobně vyšší cenu. Po republice zatím takto podvedli stovku lidí.

Nejúčinnější prevencí je vůbec podomním prodejcům neotvírat. Ať už zvoní zástupce firmy prodávající bezpečnostní zámky, nebo energetické společnosti. Co ale dělat, pokud jste jim otevřeli? „Vyžádejme si materiály, nechme si to v klidu projít. Zavolejme tomu člověku, pokud se nám to bude zdát výhodné, ale rozhodně neuzavírejme smlouvu na místě bez rozmyšlení,“ radí právník dTestu Miloš Borovička. A i pokud smlouvu uzavřete, můžete od ní odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů.

Taktiky podomních prodejců přehledně:

  • Jsou vždy slušně oblečení, usměvaví, přátelští. Tím hůře se jim říká "ne".
  • Často se jako první zajímají o faktury za energie nebo chtějí vidět vaše smlouvy. "Vypadá to sice, že zkoumají podmínky, ale především jim jde o to, si do nové smlouvy opsat potřebné údaje," varuje finanční expert Patrik Nacher ve své knize.
  • Podomní prodejci jsou herci, kteří na sebe berou různé převleky. Jednou jsou pracovníky Energetického regulačního úřadu, podruhé zástupci distribuční společnosti, jindy dokonce z České obchodní inspekce či zástupci průzkumné agentury.
  • Podomní prodejci také mohou nabízet dárky „zdarma“ i přesto, že jim zatím odmítáte cokoliv podepsat. Pozor na to, jednak to může být taktika, jak se prodejce může „znovu vrátit do hry“, a jednak můžete následně podepsat jiný dokument, než který jste mysleli – místo darovací smlouvy, smlouvu obchodní.

Nabídky přes telefon

„Ano" vyřčené po telefonu znamená okamžité uzavření kupní smlouvy, se všemi důsledky. To dovoluje současná legislativa. Smlouva nemusí mít nutně písemnou podobu. A některé firmy, které se zaměřují na tento způsob prodeje, toho využívají. Pokud vám tedy někdy zavolá zástupce firmy a nabízí nějaké zboží, třeba i jen na zkoušku nebo jako dárek, raději hned s díky odmítněte. Podle zkušeností lidí to dárkem nekončí, ale naopak vám následně budou chodit další a další balíčky, již zpoplatněné. A nebo si klidně všechno vyslechněte, ale nechte si poslat další informace. „Prostě nemusíme na všechno hned odpovídat, hned se rozhodovat, po telefonu a na dálku, bez rozmýšlení, ověření, zjištění,“ radí Patrik Nacher. Podle něj se ale do telefonu dnes nevyplatí na žádnou nabídku, průzkum, dotazník vůbec reagovat.

Podvodníci na internetu

Obecně na internetu byste měli být na pozoru. Aktuálně se jedná i o riziko na sociální síti. Například Facebookem se nedávno začala šířit nová vlna podvodů, kdy hrozí, že v případě neopatrnosti přijdete o tisíce korun. Podvodníci se z lidí snaží vylákat peníze prostřednictvím falešných profilů, které mohou být totožné s profily některých přátel. V tomto případě se pak ve zprávě domáhají telefonního čísla a zasílají kód pro tzv. m-platbu.“Chtěl bych apelovat na uživatele sociálních sítí a držitele mobilních telefonů, aby v žádném případě nikdy nikomu nepřeposílali SMS s autorizační kódy,“ varuje mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu Jaroslav Ibehej.

Terčem útočníků se můžete stát i ve své e-mailové schránce. Často chodí také zprávy, které se tváří, jako by byly od vašich známých. Už v předmětu nebo prvních citovaných slovech v přehledu příchozích e-mailů ale máte šanci rozpoznat, že něco nehraje. Texty jsou psány lámanou češtinou nebo napůl anglicky či jinou řečí. Žádné oslovení, na které jste od dotyčného zvyklí. Pokud si toho všimnete, raději ani e-mail neotvírejte a okamžitě smažte, byť vypadá jakkoli lákavě. V některých případech si můžete do počítače nahrát vir, někdy v mailu také najdete pokyny k zadání hesla do internetového bankovnictví nebo proklik do rádoby internetové banky. Nikdy na takové požadavky nereagujte, žádné podezřelé přílohy neotvírejte.

Předváděcí akce

Předváděcí akce jsou typickým místem, kde se se šmejdy můžete potkat. Sice se situace oproti minulým rokům výrazně zlepšila (díky přísnější legislativě), stále se ale zákon porušuje na každé třetí akci. Jejich kontroly provádí Česká obchodní inspekce a ve zhruba 30 procentech případů (v prvním čtvrtletí letošního roku) narazili její pracovníci právě na šmejdy. Ti nabízejí především předražené nádobí, deky či „zázračné“ zdravotní pomůcky – samozřejmě s obědem zdarma. Mají také naučené líbivé fráze jako podomní prodejci a akce jsou určeny zejména seniorům. Jediným a bezpečným řešením je na takové akce nechodit.

Co ale dělat, když podepíšete smlouvu na předváděcí akci? „Jediným způsobem vyvázání se z výše uvedeného závazku je včasné odstoupení od smlouvy. Na odstoupení od kupní smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání se vztahuje úprava § 1829 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. V případě podepsání kupní smlouvy je to 14 dnů ode dne převzetí zboží,“ radí advokát Viktor Fojt. Podle nových pravidel ale prodejci nesmí přijímat platby na místě nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od podepsání smlouvy.

Barevné linky

Barevné linky začínající číslicí „8“ nejsou všechny zdarma. Byť si to řada lidí myslí. Ano, je linka, která je opravdu bezplatná (800), v ostatních případech ale zákazník hovor platí. O hovorné se buď dělí volající s volaným – tzv. modrá linka (předčíslí 81, 83, 843, 844, 845, 846, 855), nebo jej platí jen volající – tedy bílá linka (81, 83, 843, 844, 845, 846, 855), a to většinou ve výši ceny volání na pevnou linku, případně dle operátora. Proč ale zařazení mezi šmejdy? „Co je na tom ale záludné, že tyto hovory (často na help-line a zákaznické linky bank, pojišťoven, energetických společností, telekomunikačních operátorů a různých dalších institucí, kde občas visíme i několik desítek minut), se nezapočítávají do volných minut, které máme předplacené! A to ani v případě, že využíváme služeb neomezeného tarifu,“ varuje Patrik Nacher. Často ale bohužel tyto linky prostě využít musíme – například nahlášení pojistné události, informování o poruše elektrické energie a podobně.

Další kapitolou jsou pak linky začínající číslicí „9“. Jedná se o tzv. audiotextové linky. Mohou být povahy loterijní, erotické, hlasovací i jiné. Cena za minutu volání může být 50 i 500 korun. SMS pak stojí většinou 68 korun.

Ivana Kropáčková

reklama

www.porovnej24.cz

reklama