Transparentnost kandidátů na prezidenta pokulhává: Nejhůře si podle hodnocení vede Zeman

Už tento víkend budeme rozhodovat o tom, kteří z kandidátů na prezidenta postoupí do druhého kola nebo kdo se přímo stane hlavou státu. Podle organizace Transparency International (TI) ale někteří mají poněkud problém s průhledností svých kampaní. Vůbec nejhůř si prý vede současný prezident Miloš Zeman.
Prezidentské volby 2018
Prezidentské volby 2018
archiv FTV Prima

reklama

„Do konce roku 2017 bylo utraceno za kampaně přes 60 milionů. Odhadujeme, že do voleb se se může utratit až 200 milionů. Proto analyzujeme, odkud a kam peníze tečou,“ vysvětluje ředitel TI ČR a člen Mezinárodní správní rady TI David Ondráčka důvody, které stály za monitorováním prezidentských kampaní. 

Vůbec nejotevřenějším kandidátem je podle hodnocení Michal Horáček, který na svém webu průběžně zveřejňuje vyúčtování nákladů. Skutečnost, že si kampaň financuje sám, a tudíž nemusí řešit různorodost zdrojů financování, mu v hodnocení „prospívá“. Navíc díky tomuto faktu se stal vůbec největším dárce v kampani.

ilustrační foto- volební komise

Prezidentské volby v ohrožení: Lidé nechtějí do komisí

U Topolánka i Hanniga je nutné aktivně pátrat po informacích

O něco hůře si pak vedou Pavel Fischer, Marek Hilšer, Jiří Drahoš, Jiří Hynek i Vratislav Kulhánek. „Tato skupina kandidátů shodně nezveřejňuje některé podstatné informace, oproti tomu dohledatelné informace jsou neúplné, nepřehledné nebo roztříštěné v různých zdrojích (zpravodajské servery, rozhovory s kandidáty aj.),“ upřesnila TI. U Mirka Topolánka a Petra Hanniga je podle organizace nutné pro získání relevantních informací již velmi aktivně pátrat, přesto jsou spíš útržkovité.

Vůbec nejhůře pak dopadl kandidát Miloš Zeman, jehož kampaň je podle TI pravděpodobně záměrně neprůhledná. Na jeho příkladu jde prý poukázat na hlavní nešvar, kterým je zakrývání původu peněz a matení veřejnosti v otázce organizace a vedení kampaně.

Kdo bude platit „kampaň“ Miloše Zemana?

„Miloš Zeman sice podle prohlášení svých i tvrzení svých nejbližších spolupracovníků žádnou kampaň nevede, jeho tvář se na reklamních plochách přesto objevuje. Souhrnná ceníková hodnota reklam s Milošem Zemanem činila do konce listopadu 6,5 milionu korun,“ upozornila TI s tím, že tato částka vychází z monitoringu reklamy AdIntel společnosti Nielsen Admosphere.

Pokud kampaň vede Spolek přátel Miloše Zemana „s jeho vědomím“, bude TI čekat na vyúčtování nákladů, které mimo jiné musí být nakonec zaplaceny z kandidátova transparentního účtu. „Pokud ne, pak by se spolek měl dle zákona registrovat jako tzv. třetí osoba a ‚vejít se‘ do zákonného limitu výdajů, (800 tisíc, respektive jeden milion korun) – prozatím však registrován není,“ uzavřela TI.

reklama

reklama