Uběhlo čtvrt století od zkázy trajektu Estonia

Je to 25 let od doby jedné z největších námořních tragédií od druhé světové války, při které v noci na 28. září 1994 zemřelo 852 lidí. Z 989 pasažérů a členů posádky se z Baltského moře podařilo zachránit pouhých 137 osob. Loď Estonia plula z Tallinu do Stockholmu. Podle švédské oficiální teorie se potopila poté, co jí v bouři upadl přední příklop a voda se přes otevřenou příď dostala do podpalubí s auty.
Tragédie Estonia
Tragédie Estonia
thedns18charlie.blogspot.com

27. září 1994 ve večerních hodinách vyplula luxusní loď Estonia z Tallinu. Konečná destinace byla Stockholm. Jen 6 hodin plavby a loď se ocitla ve vlnách uprostřed Baltského moře. Kapitán trajektu se ale nenechal vyvést z míry, vysunul stabilizátory a pokračoval stále stejnou rychlostí do Švédska. Na palubě bylo téměř tisíc lidí a nikdo z nich nevěděl, jak tohle celé dopadne. Všichni byli buď ve svých kajutách, nebo v restauracích, kde žertovali, že půjde o ‚‚podobnou situaci jako na Titaniku a šampaňské se bude rozdávat zdarma“. Vlny byly ale skutečně velké.

Tragédie Estonia
Autor: thedns18charlie.blogspot.com Tragédie Estonia

Příčina nehody není dodnes známa. Oficiální zpráva byla jen jednou z celé řady. Objevily se spekulace o mezinárodním zločinu a pašování drog a plutonia. Jednalo se ale možná i o mstu tajných služeb za to, že se v Estonii převážel vojenský materiál. Roku 2004 se ale zjistilo, že se v Estonii skutečně vojenský materiál přepravoval. Prý šlo o sovětskou vojenskou elektroniku.

Žádost o odškodnění přeživších a pozůstalých francouzský soud zamítl. Nepodařilo se prý prokázat, že na neštěstí nesla vinu hrubá chyba či úmysl francoutské certifikační společnosti Bureau Veritas, která vydala lodi osvědčení o způsobilosti k plavbě. K žalobě se připojilo 1116 lidí, kteří požadovali původně odškodnění v přepočtu ve výši přes miliardu korun.

Loď Estonia
Autor: instagram Loď Estonia

Dodnes se připomíná havárie trajektu Estonia jako předmět pře, na kterou se nezapomíná. Bezpečnostní složky NATO nacvičují záchranu cestujících z havárie podobného typu a na autopaluby se začaly instalovat rozdělné příčky, které jsou pojistkou proti rychlému zaplavení vodou. Katastrofa Estonia je stejně zásadní jako Titanic a nelze ji tak bagatelizovat a opomíjet.

reklama