Uber přestává být pro řidiče zlatým dolem. V Americe jim klesly výdělky o polovinu

Studie zpracovaná JP Morgan Chase Institute uvádí, že zakázková (sdílená) ekonomika je u občanů stále populárnější. Zatímco v roce 2013 se na ní podílely méně než 2 procenta Američanů, v letošním roce uvedlo 5 % dotazovaných, že takových se na ní podílí. Zhruba polovina z tohoto počtu (2,4 procenta) pracuje v dopravě.
To sebou nese ale i negativa. Průměrná měsíční odměna pro řidiče v tomto sektoru se za posledních pět let totiž snížila o 47 %. Zatímco v roce 2013 si dokázali v průměru vydělat až 1469 dolarů (téměř 32 tisíc korun), aktuálně dosáhnou maximálně na 783 dolarů (asi 17 tisíc korun) měsíčně.
Podle JPMorgan rostoucí počet řidičů v tomto sektoru mohl způsobit tlak na snížení výše hodinových odměn, případně řidiči v průměru jezdili méně hodin než dříve.
„Bez ohledu na to, zda pokles výdělků byl způsoben poklesem hodinových odměn, odježděných hodin, nebo obojího, vyplývá z toho, že vydělávání si přepravou dokázalo v posledních pěti letech čím dál hůře nahradit plný pracovní úvazek,“ uvedli autoři studie.
Uber v pondělí uvedl, že klesající výdělky jsou výsledkem nárůstu řidičů, kteří se rozhodli pracovat na částečný úvazek.
Minulý měsíc navíc zveřejnil novou dlouhodobou strategii, v rámci které plánuje v oblastech měst a na kratších vzdálenostech věnovat větší důraz na byznys s elektrokoly a elektrickými koloběžkami na úkor automobilů, kterými se firma proslavila.
Zakázková ekonomika (v angličtině „Gig economy“) je spíše známá pod pojmem sdílená ekonomika. Jedná se o sektor, v němž lidé pracují na bázi série krátkodobých pracovních úvazků a poskytují služby prostřednictvím on-line nebo mobilních zprostředkovatelů. Typickými představiteli jsou u nás třeba právě Uber (přepravce) nebo Airbnb (ubytovací služby).