Úspěšný český konstruktér: Nikdy není pozdě splnit si svůj sen. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

Je mu 32 let a za svůj poměrně krátký život toho stihl opravdu hodně. David Miklas vystudoval počítačové sítě na ČVUT – Elektrotechnické fakultě a už v té době pracoval na plný úvazek jako „ajťák“. Brzy si ale uvědomil, že to není nic, co by ho v životě naplňovalo. Po ukončení studií založil svou první společnost, která se zabývala IT outsourcingem. Poté se vrhl do vlastních projektů. Vedl společnost zaměřenou na 3D tisk, je spoluvlastníkem leteckého simu

Jedním z vašich projektů je 3D tisk, kterému se nyní věnujete. Kdy přišel ten nápad a jaké byly začátky?

Nápad na 3D tisk vznikl poptávkou, která přišla do mé původní IT společnosti. Jednalo se o vývoj speciální patice pro iPady. Přišlo nám to zajímavé, tak jsme ji navrhli a pak bylo potřeba ji nějak vyrobit a vyzkoušet. Zakázková výroba takové věci byla v té době velmi obtížná a drahá. Narazil jsem na 3D tisk, který vypadal, že náš problém vyřeší. Objednali jsme z USA první 3D tiskárnu, patici přes noc vytiskli, udělali úpravy, znovu vytiskli a po týdnu jsme měli hotový produkt pro zákazníka.

Viděl jsem, jak nám to ušetřilo čas a finance. Napadlo mě tiskárnu pronajímat ostatním společnostem. Z toho vznikl projekt Tisknu3D, který nejprve tiskl zakázky, následně jsme se stali distributorem samotných tiskáren. V roce 2012 nebyly technologie tak pokročilé a pracovat s tiskárnou bylo poměrně složité. S kolegy jsme vymysleli spoustu vylepšení a vyvinuli software, který umožňoval obsluhovat tiskárnu i méně zkušeným uživatelům. Tehdejšímu dodavateli tiskáren, které jsme distribuovali, se to však nelíbilo, a ukončil s námi spolupráci. V době, kdy se o nás již zajímali investoři, nebyl lepší nápad než vyvinout i vlastní 3D tiskárny.

V čem je 3D tisk jedinečný a bylo těžké prosadit se na trhu?

3D tisk umí rychle a dnes již poměrně jednoduše vyrobit věc na základě předlohy vytvořené v počítači. Zároveň umožňuje zhotovit i takové tvary a předměty, které doposud nebylo možné jinou technologií vyrábět. Co se týče obtížnosti prosadit se na trhu, těžké to bylo, konkurence rostla jak houby po dešti a my jsme museli načerpat investiční kapitál, abychom nezůstali pozadu. Ve finále jsme tiskárny, které jsme dělali pro „všechny“, specializovali na školství a dodělali jim funkce, které škola využije a konkurence je dodnes nemá.

Jak jste se dostal od 3D tisku k výrobě leteckého simulátoru?

Letectví jsem miloval už od malička. Reálně jsem se k němu dostal po prodeji mé původní firmy s 3D tiskem. Zapsal jsem se do aeroklubu a začal létat s motorovými letadly. Věděl jsem že, bych si přál podnikat v oblasti letectví, a náhodou jsem se přes známého dostal k partě lidí, kteří restaurovali kus letadla a chtěli z něj postavit simulátor. Přidal jsem se k nim a dnes máme letecký trenažér, který slouží jak veřejnosti, tak i profesionálním pilotům.

Jak byste jej popsal?

Jedná se o dokonalou iluzi pocitu, že pilotujete dopravní letadlo. Po usednutí do kokpitu vám zkušený instruktor, a zároveň reálný pilot, vysvětlí základy ovládání letounu. Následně vzlétnete ve vámi vybrané lokalitě a pilotujete přesně tak, jako by to probíhalo v reálném letadle. Můžete si tak prohlédnout Prahu nebo jiná česká města z výšky, zkusit přistání na zajímavých letištích po celém světě, nebo zažít řešení nouzových situací. Lidé často říkají, že u nás zapomněli, že nejsou ve skutečném letadle.

Přistání na nejextrémnějším letišti světa, samozřejmě v simulátoru:

Vyjma toho jste se vrhl na další projekt – elektrické mahagonové lodě. Kde se zrodila tato myšlenka?

K lodím jsem se dostal opět náhodou. Moře mám v krvi, táta je profesionální námořní kapitán na nákladních lodích. Chtěl jsem si koupit jednu starší sportovní loď. Při předváděcí jízdě ale vypustila do řeky nezanedbatelné množství oleje a tehdejší majitel se tvářil, že to přeci nevadí, když je to v řece, která to odplaví. Dost mě to tehdy naštvalo a začal jsem si vyhledávat více informací o vlivu lodního provozu na znečišťování životního prostředí. Současně jsem se potkal s kamarádem, který stavbu lodí vystudoval, a nápad vlastnit projekt stavby elektrické lodi byl na světě. Původně jsme firmu měli založit spolu, ale kamarád musel ze zdravotních důvodů své záměry změnit.

Máte v plánu do budoucna ještě něco dalšího?

Mám vizi stavět jedinečné elektrické lodě, které jsou šetrné k životnímu prostředí, a zároveň do nich vyvíjet technologie adekvátní k dnešní době. Přemýšlíme například o větších lodích s kajutou k přespání, které budou disponovat autonomním systémem, který vás bezpilotně doveze na zvolené místo, zatímco budete spát. Zároveň bych si přál mít vedle podnikání i dostatek času na rodinu a koníčky, což se ne vždy daří.

Kde sbíráte inspiraci ke všem těmto projektům?

Většinou se inspirace objeví na základě nějaké aktuální životní situace. Podmínkou je, že mě daná myšlenka musí bavit a zajímat. Neuměl bych podnikat v oboru, který mi je cizí.

Martina Richterová

Tagy: