Poradíme vám, jak můžete při každodenní jízdě ušetřit až 2 litry na 100 kilometrů...
Ať už máte jakékoliv rodinné auto, podle expertů na hospodárnou jízdu můžete jezdit vždy o trochu levněji a také šetrněji ke svému vozu. Zjišťovali jsme, co doporučují a tady jsou jejich tipy:
1. Předvídání dopravní situace
Zkušení ridiči to v tomto ohledu mají určitě jednodušší. Předvídat dopravní situaci je po letech praxe a na známých trasách kolikrát velmi snadné. Měli byste dodržovat odpovídající odstup od aut před vámi a snažit se maximálně využívat setrvačnost vašeho vozu: Dojíždět na červenou nebo k ceduli obce, nebrzdit zprudka, nejezdit stylem „brzda-plyn“. Samozřejmě s ohledem na bezpečnost provozu. Zprudka dupnout na brzdu někdy prostě musíte. Ale pokud to jde a vy víte, že přijíždíte k obci, pusťte v klidu nohu z pedálu (dovoluje-li to situace), nechte brzdit motor a dojeďte setrvačností. Také je dobré naučit se předvídat, kdy naskočí červená a kdy zelená na semaforu – tedy poznat, kdy se vyplatí přidat plyn a kdy naopak začít zpomalovat. (Dobrým vodítkem mohou být například semafory pro chodce na křižujících silnicích. Pokud na nich svítí zelená, pravděpodobně stihnete projet i vy, pokud červená, projet zřejmě už nestihnete.)
2. Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách
Pokud jsou pneumatiky podhuštěné, nejenže to je víc nebezpečné, ale spotřebováváte jízdou také víc paliva – bez problémů až o půl litru víc na 100 kilometrů. Proto je vhodné pneumatiky kontrolovat alespoň jednou měsíčně, ideálně každých 14 dnů (když jsou studené) a dofukovat k hodnotě, kterou má vaše auto doporučenou v techničáku.
3. Plynulá jízda, konstantní rychlost
Snažte se jezdit plynule a udržovat stálou rychlost (podle předpisů). Každé rozjíždění a brzdění znamená výdaje navíc. Přitom mějte zařazený co nejvyšší vhodný rychlostní stupeň. Na vyšší rychlost přitom přeřazujte tehdy, když ukazatel hlásí asi 2 tisíce otáček za minutu. Neměli byste tedy motor vytáčet do vysokých otáček. Platí, že čím jsou nižší otáčky, tím je nižší spotřeba. Spotřebu paliva o dost zvyšuje i extrémě rychlá jízda. Na běžných silnicích byste neměli jezdit rychleji, než je doporučovaných 90 kilometrů za hodinu, někdo radí maximálně osmdesátikilometrovou rychlost. Na dálnici se pak jezdí nejúsporněji asi ve 110 kilometrech za hodinu. Při průměrné rychlosti 120 kilometrů za hodinu může být pak spotřeba až o litr vyšší. Při ještě rychlejší jízdě pak o další litr.
4. Při delších zastávkách vypínat motor
Pokud potřebujete přibrzdit, resp. zastavit během jízdy na dobu delší než 20 vteřin (závory, semafor), vypněte motor. Nové vozy mají tuto funkci většinou už zabudovanou právě s cílem co nejvíc snížit spotřebu auta. Funguje to tak, že motor se automaticky vypne při zastavení a po vyřazení na neutrál a puštění spojky. A po sešlápnutí spojky motor zase znovu naskočí.
5. Nevozit zbytečnou zátěž
Jedná se hlavně o těžké věci, jako jsou například střešní nosiče. Pokud v něm nepotřebujete zrovna něco převážet, radši ho sundejte. Například při zbytečné zátěži o váze 100 kilo spotřebujete zhruba třičtvrtě litru navíc. A další tip? Někteří odborníci na hospodárnou jízdu také prý tankují jen deset litrů, aby auto nebylo extrémně těžké.
6. Omezení krátkých cest
Studený motor spotřebuje mnohem víc paliva než zahřátý. Pokud to není nezbytně nutné, nejezděte příliš často autem na kratší vzdálenosti, při nichž se motor nestihne dostatečně zahřát. Při jízdě se studeným motorem můžete spotřebovat až 30 litrů na 100 kilometrů. Tímto způsobem se také víc motor opotřebovává a snižuje se jeho životnost. Po nastartování auta navíc vždy můžete hned vyrazit na cestu, nečekejte, až se motor zahřeje.
7. Nevětrat při vysoké rychlosti
Otevřená okna zvyšují při jízdě aerodynamický odpor a tím i spotřebu benzínu nebo nafty. Zvlášť ve vysoké rychlosti. Pokud jedete hodně rychle, použijte raději klimatizaci. I tu je (pokud jde o úspornou jízdu) ale lepší využívat méně než více. Okénka naopak při velkém vedru můžete v klidu otevřít a vyvětrat při jízdě z kopce.
8. Čisté auto bez závad
Nejen kvůli bezpečné jízdě byste měli mít auto v dobrém technickém stavu. Vůz se snažte udržovat také čistý, například bez nánosů bláta na blatnících, které také může způsobit větší aerodynamický odpor. Do motoru dolévejte kvalitní olej s nízkým třecím odporem. V neposlední řadě je lepší nezahazovat návod k obsluze a držet se rad, jak se o auto starat a jak s ním jezdit, které doporučuje přímo výrobce.