Už přes 50 procent Čechů používá sociální sítě. Pomalu je objevují i senioři

Facebook, Instagram nebo YouTube. Názvy sociálních sítí, které každému druhému Čechovi rozhodně nejsou cizí. Za jejich rozmachem stojí bezpochyby šíření internetu.
V letošním roce už je k internetu připojeno celkem 81 % českých domácností. Češi využívají internet už téměř každý den. Teď před Vánoci sílí nejvíce internetové nákupy. Ženy nakupují kosmetiku a oblečení, muži zase elektroniku a sportovní potřeby.
Letos poprvé využívá sociální sítě víc než polovina obyvatel ČR#online pic.twitter.com/6aZEfJz9BN
— ČSÚ (@statistickyurad) 19. listopadu 2018
Zároveň je stále více lidí, kteří navštěvují sociální sítě na chytrých telefonech nebo tabletech. „Plných 95 % osob ve věku 16 až 24 let používá při prohlížení sociálních sítí a chatování chytrý telefon,“ uvádí ředitel odboru statistik ČSÚ Martin Mana.
Zatímco v roce 2010 se na internet z mobilu připojovaly pouze 4 % lidí v ČR, dnes to je už 58 %. Většina si pak platí mobilní data a surfují po sociálních sítích kdykoliv a kdekoliv.
Při porovnání pozice ČR s 28 zeměmi Evropské unie jsou patrné rozdíly v počtu k internetu připojených domácností - ČR je stále pod unijním průměrem. Nejhůř je na tom Bulharsko, Řecko a Litva, naopak nejlépe Nizozemí, Lucembursko a samozřejmě severské státy.
Nad průměr EU se dostala ještě Británie, Německo, Rakousko, Irsko a Estonsko. Pod průměrem, ale nad ČR, je pak Francie, Belgie, Malta a Španělsko.
Klíčovým slovem u sociálních sítí je rozhodně sdílení. Jsou založeny na tom, že si uživatel vytvoří vlastní profil - tedy domovskou stránku - a na globální síť může skrze svůj účet přidávat informace, videa, fotografie, které sdílí se svými přáteli, nebo třeba i úplně cizími lidmi. Některé uživatele táhnou i nejrůznější diskuzní fóra, kde si sdělují své zkušenosti s konkrétní situací či problémem.
Bezpochyby nejméně používají Češi sociální sítě v předdůchodovém a důchodovém věku. Na 37 % dotazovaných seniorů sociální síť nikdy nepoužilo. Jsou také jedinou skupinou, která stále používá častěji k připojení stolní počítač a nikoliv přenosná zařízení.
Ze 4,5 milionu Čechů celkem používá sociání sítě pouze 159 tisíc obyvatel ČR starších 65 let. Přesto existují i skupiny starších lidí, kteří se snaží jít s dobou. Jednou z nich jsou tzv. Oldtubeři. Ti se snaží světu ukázat, že sociální síť YouTube není určena pouze pro mladistvé.
Někteří Oldtubeři se snaží pomocí moderní technologie předat něco tradičního. Pětice seniorek z komunitního centra v Praze právě například natočila na síť Youtube videa, kde čtou dětem pohádky.