V Barmě odsoudili dva novináře světoznámé zpravodajské agentury. Informovali o brutálních zásazích proti Rohingům

Soud v Barmě shledal vinnými dva novináře světově známé zpravodajské agentury Reuters a odsoudil je na sedm let vězení za nezákonné držení oficiálních státních dokumentů. Odsouzení vinu popírají a podle agentury AP tvrdí, že jde o komplot policie.
Novináři Reuters odsouzeni v Barmě
Novináři Reuters odsouzeni v Barmě
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Novináři Ťjo Sou U (28) a Wa Lone (32) z Barmy informovali o brutálních zásazích proti Rohingům. Zatčení byli 12. prosince minulého roku během jejich investigativní práce mapující zavraždění deseti Rohingů a dalších násilností, do kterých měli být zapojení vojáci i policie ve městě Inn Din v Arakanském státě na jihovýchodě Barmy. Vzhledem k obvinění z ilegálního držení tajných státních dokumentů jim hrozilo až 14 let vězení.

Komplot tamní policie?

Odsouzení novináři trvají na tom, že jsou nevinní a že jejich zatčení bylo zosnováno policií, která jim dokumenty podstrčila. Novináři se podle svých svědectví nedomáhali a ani vědomě nedrželi žádné tajné dokumenty. Oba rovněž svědčili, že během prvních výslechů po svém zatčení byli vystaveni hrubému zacházení. Několik jejich odvolání k propuštění na kauci bylo zamítnuto.

Rohingové prchají z Barmy do Bangladéše

Schyluje se v Barmě ke genocidě? Ze země uprchlo 150 tisíc Rohingů

„Dnešek je smutným dnem pro Barmu, novináře Reuters Wa Lone a Ťjo Sou U a pro tisk všude po světě,“ uvedl v prohlášení šéfredaktor Reuters Stephen J. Adler a dodal, že obvinění byla zkonstruována pro umlčení jejich zpravodajství a zastrašení tisku.

Wa Lone se nechal slyšet, že to není fér a že jde o ohrožení demokracie a ničení svobody tisku v Barmě.

Řada protichůdných svědectví obžaloby

Již dříve v tomto roce soud odmítl zastavit soudní proces i přes to, že v počáteční fázi předkládání důkazů policista předvolaný jako svědek obžaloby svědčil, že jeho nadřízený nařídil, aby byly inkriminované dokumenty podstrčeny novinářům. Po svém svědectví byl důstojník na rok uvězněn za porušení policejních předpisů.

Další svědectví obžaloby byla protichůdná a dokumenty prezentované jako důkazy proti novinářům se nejevily ani jako tajné ani jako citlivé.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama