V Česku se asi bude znárodňovat. A také v Itálii, Belgii, Německu či Austrálii

Český stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček to včera připustili v České televizi. Babiš v té souvislosti zmínil leteckou společnost Smartwings. 
Lukáš Kovanda: Zvyšuje se cena elektřiny
Lukáš Kovanda: Zvyšuje se cena elektřiny

Letečtí přepravci celého světa prochází kvůli koronaviru závažnou krizí. Do některých z nich proto budou v rámci záchrany kapitálově vstupovat vlády. Například italská vláda už v březnu zahájila proces převzetí přepravce Alitalia. Řím bude aerolinky vlastnit, dokud se nenajde kupec, což se však vzhledem k současné situaci jen tak nepodaří, pokud někdy vůbec. 

Německá vláda je zase připravena převzít kontrolu nad leteckým přepravcem Condor. Polské aerolinie LOT, které měly dle lednové dohody Condor převzít, totiž z obchodu zřejmě vycouvají, také právě kvůli koronavirové krizi. 

Prakticky v bankrotu se kvůli koronaviru nachází belgický přepravce Brussels Airlines, člen skupiny Lufthansa. Jednou z možností, jak aerolinku zachránit, je její opětovné znárodnění. Samotný přepravce Brussels Airlines sice nikdy vládou vlastněn nebyl, jeho přímý předchůdce, SABENA, však ano. Aerolinky SABENA zkrachovaly v roce 2001. 

Australská vláda také prověřuje možnost znárodnění leteckých přepravců. V úvahu připadá zejména druhá největší aerolinka v zemi, Virgin Australia, která se kvůli koronaviru ocitá ve velmi nepříznivé finanční situaci. Proti znárodnění se však bouří největší australská aerolinka Qantas. Poukazuje na to, že stát nemá „vybírat vítěze“, má o nich rozhodnout trh. 

Argument Qantasu je nepochybně pádný. Na druhou stranu, v následujících týdnech a měsících se na mnoha místech planety zřejmě i tak vlády rozhodnou právě pro takové „vybírání vítězů“, tedy pro znárodňování, a to nejen leteckých přepravců.

Pokud se k něčemu takovému uchýlí česká vláda, nepůjde tedy o nic ojedinělého. Navíc by Babišova vláda nemusela řešit dilema australské vlády, protože Smartwings je jasnou jedničkou na trhu, a nehrozí tedy, že bude krok vnímán jako nespravedlivý vůči konkurenci, jakou u protinožců představuje Qantas. 

Převzetí firmy vládou, znárodnění, by však měl být opravdu jen krajní krok. Státní vlastnictví firem je totiž, jak známo, velmi často značně neefektivní, takže celospolečensky může být přínosnější žádné znárodňování nepodnikat a kolabující firmu ponechat svému osudu – jakkoli krutě to může znít.  

 

Lukáš Kovanda, ekonom


 

reklama