Pokud v Lucembursku nastoupíte od 1. března do vlaku, tramvaje nebo autobusu, nebudete již platit žádné jízdné. Tato země totiž patří mezi jedny z prvních průkopníků neplacené veřejné dopravy, informoval o tom server Fast Company.
Cílem tohoto kroku má být snaha o snížení sociální nerovnosti. I když se Lucembursko řadí ke světové špičce co se hrubého domácího produktu na obyvatele týče, chudoba zde přesto roste. „Cílem je zastavit prohlubující se propast mezi bohatými a chudými," odůvodnil radikální plán médiím politik François Bausch. „U lidí, kteří pobírají nízké mzdy, velmi záleží na nákladech na dopravu. Proto je snazší ji zařídit zdarma pro všechny, kteří ji využívají,“ dodal.
Jízdné bylo v Lucembursku dosud již relativně levné. Jedna jízdenka mezi jakýmikoli dvěma body v celé zemi stála 2 eura. Mnoho cestujících navíc mělo jízdné zdarma, například mládež do 20 let, studenti do 30 let nebo také rodiny s nejnižšími příjmy. I proto někteří kritici argumentují tím, že změna nebude mít smysluplný dopad. Podle serveru Conversation výzkumníci z Lucemburské univerzity uvedli, že rostoucí náklady na bydlení jsou daleko větším problémem než peníze za dopravu.
Společnost, která veřejnou dopravu provozuje, ale vysvětluje, že peníze za jízdné pokrývaly pouze 10 % provozních nákladů. Tamní vláda navíc plánuje již brzy modernizovat železniční síť v zemi, zlepšit přeshraniční spojení a také návaznost mezi vlaky, tramvajemi a autobusy. Do roku 2025 chce poskytnout ve veřejné dopravě o 20 % více míst lidem a rovněž doufá, že zrušením jízdného přiměje lidi méně používat automobily. Lucembursko má totiž statisticky nejvyšší míru vlastnictví automobilů v EU, 60 % osob dojíždějících do práce používá auto a méně než 20 % lidí volí veřejnou dopravu, uvedl server Fast Company.