Kampaň Dopravního podniku Neskákej mi pod kola pokračuje ZDROJ: DPP
Počet střetů tramvají s chodci dál roste, proto se Dopravní podnik hl. m. Prahy rozhodl v osvětě pokračovat. Dnes v noci se objevily na některých místech Prahy varující siluety sražených lidí na kolejích. Podívejte se na video, co se stane při srážce tramvaje s figurínou - chodcem! Upozorňujeme, že některé záběry mohou působit drasticky.
Dnes v noci se na některých místech tramvajových kolejí objevily nakreslené siluety lidských těl. Místa byla vybrána dle velké četnosti výskytu chodců a jejich přebíhání tramvajového svršku. Konktrétně:
I.P. Pavlova Karlovo náměstí – jižně od Spálené Palackého náměstí Národní třída Staroměstská Malostranská Palmovka směr Krejcárek Flora – východně u zastávky Hradčanská - obě strany Masarykovo nádraží Dvorce Anděl – Nádražní
Pokračuje kampaň Neskákej mi pod kola Zdroj: DPP
Že nejde o tragické střety chodců s tramvají, které by se v noci staly, nám potvrdila mlučí DPP Aneta Řehková: „Je to další fáze projektu, který rozhodně není u konce a musíme říci, že bilance nasvědčuje, že se mu daří. Opět spolupracujeme s BESIPem, Policií ČR a ROPIDem.“
DPP každoročně vkládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace se neukázaly jako účinné. Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit. Od středy 27. března vyslal na koleje tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem.
Přední část tramvaje zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: Pomoz mi nezabíjet! Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení občanů hlavního města. Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, dramatické slogany i polep jsou zcela na místě. Celkem v roce 2018 došlo k 104 střetům chodce s tramvají. V roce 2019 za období 1. 1. – 9. 7. 2019 došlo k 45 kolizím.
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří například:
- nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce,
- přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout),
- nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj),
- vstoupení do cesty rozjíždějící se tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje)
Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.
Drtivé většině srážek tramvaje s chodcem lze předcházet. Přesto však každoroční statistiky tramvajových kolizí nejsou nijak povzbudivé a jejich počet vzrůstá. Loni také bohužel na rozdíl od posledních let došlo k výraznému zvýšení počtu úmrtí v následku tramvajové nehody. Statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě.