Vláda chce výrazně přitvrdit v pokutách

Za psaní smsek nebo volání by mohli nově řidiči zaplatit až deset tisíc korun. Počítá s tím nový návrh zákona, který nově redukuje pásma sazeb pokut ze sedmi na čtyři. Ve všech pásmech zároveň došlo k posunutí horní hranice sazeb. Deset tisíc korun by mohl řidič zaplatit i u překročení rychlosti o více než 20 km/h v obci, nedání přednosti v jízdě a nedodržení bezpečné vzdálenost. Tu návrh nově definuje u osobních aut jako 30 metrů při rychlostí vyšší než 80 km/h. Dokument současně redukuje skupiny trestných bodů na dvě, řidič by tedy dostal buď 6 bodů, nebo 4 body.
Návrh také nově počítá pouze se třemi pevnými sazbami u nejméně závažných přestupků, jako nepřipoutání bezpečnostním pásem nebo například nedání znamení o změně směru jízdy. Pevnými sazbami 1500, 2500 a 5000 korun chce eliminovat prostor pro korupční vyjednávání. Podle experta na dopravu Romana Budského se tím ale nic nezmění. „Pokud bude stanovena pevná sazba, tak stačí, když policista změní skutkovou podstatu, a tak vlastně dojde k dohodě mezi řidičem a policistou.“ V návrhu dle experta rovněž chybí tzv. materiální stránka, tj. na kolik byl delikt řidiče společensky nebezpečný. „Jedna věc je překročit rychlost ve tři odpoledne a něco jiného je spáchat to v neděli ráno,“ přiblížil online redakci TV Prima Budský.
Expertovi ale nejvíce vadí, jak návrh trestá mladé řidiče. Ministerstvo chce pro tyto řidiče snížit hranici celkových bodů z 12 na 6. Stačilo by tedy, aby řidič začátečník způsobil vážný dopravní přestupek a přišel by o řidičský průkaz. „Považovat za vyhovující a žádoucí snížit začínajícím řidičům počet trestních bodů a snažit se je dostat co nejdříve od volantu bez toho, abychom s nimi dále pracovali, považuji za velice nešťastné.“
Budský také naznačil, jakou cestou by se naši zákonodárci měli v souvislosti se začínajícími řidiči vydat. „V Rakousku funguje model dvoufázového vzdělávání řidičů a v té druhé fázi, tzn. v době, kdy ten člověk už má řidičské oprávnění, procházejí začínající řidiči dalším vzděláváním. Dvoufázové vzdělání je důležité nejen z toho důvodu, že se tam pracuje s pokročilými technikami řízení, ale především se tam pracuje s motivačním systémem mladých řidičů, čili tak, aby oni sami cítili vlastní potřebu chovat se na silnici bezpečně a kultivovaně,“ uzavřel pro online redakci TV Prima.
Dalibor Zítko